آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 28 آذر ماه 1400 = 19-12 2021

اعدام مخفیانه یک زندانی سیاسی کُرد در سنندج + فیلم

حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد صبح امروز مخفیانه در زندان سنندج اجرا شد. این زندانی سیاسی زیر شکنجه های وحشیانه اعتراف کرده بود. در فیلم زیر همسر و فرزندانش خواهان لغو حکم اعدام شده اند.

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ (۱۹ دسامبر ۲۰۲۱)، حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد به طور مخفیانه در زندان مرکزی سنندج اجرا شد.

حسن قربانی برادر حیدر پیشتر در این رابطه به هه‌نگاو گفت: «ما بر طبق ماده ۴۷۷ از دیوان عالی خواسته بودیم که حکم حیدر قربانی برخلاف شرع و برخلاف قانون صادر شده و آن‌ها نیز پرونده وی را جهت بازبینی به دادگستری کل سنندج ارجاع داده‌اند. من روز دوشنبه ۱۸ مرداد به دادگستری کل سنندج مراجعه و آن‌ها گفته‌اند که ما درخواست شما را رد کرده‌ایم و حکم را به اجرای احکام کامیاران ارسال کرده‌ایم».

حیدر قربانی که روز ۲۵ مهر ۹۵ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۶) بهمراه برادر همسرش با هویت محمود صادقی در منزل شخصیشان بازداشت شدند، ماه‌ها در سلول‌های انفرادی و به گفته‌ی نزدیکانشان تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی بودند که در نهایت ایشان را به اعترافات اجباری در شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی ناچار کردند.

پس از بازداشت تلویزیون جمهوری اسلامی به روال همیشه اقدام به پخش اعترافات این زندانی نمود.

نهادهای حقوق بشری پخش اعترافات زندانیان در زمان بازداشت را نقض فاحش حقوق بشر و تحت فشار و شکنجه می‌دانند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نوشته است که حیدار قربانی عضو حزب دمکرات کردستان بوده و "مشارکت در قتل و عضویت در گروهک معاند" داشته است.

فیلم زیر: درخواست همسر این زندانی سیاسی از سازمان های حقوق بشری برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام




www.youtube.com/watch?v=o0usTWmvR94

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: