آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 20 مرداد ماه 1400 = 11-08 2021

تحلیلی درباره انتشار عکس معنادار سفارت روسیه در تهران

عبدالستار دوشوکی

چهارشنبه صفحه توییتر سفارت روسیه در تهران عکسی را از ملاقات سفیر جدید بریتانیا و سفیر روسیه در ایران در محل سفارت روسیه در تهران منتشر کرد (عکس زیر) که "بو داری و معناداری" آن باعث خشم و اعتراض جواد ظریف شد. عکس از نظر تاریخی و همچنین مکان و زمان دقیق آن و همچنین وجود صندلی خالی وسطی بین دو سفیر بسیار معنادار است. در توییت سفارت روسیه آمده است که این عکس از دو سفیر بریتانیا و روسیه دقیقا بر روی پله های تاریخی گرفته شده است که در سال ١٩٤۳ میلادی (آذر ماه ١۳٢٢) عکس معروف "کنفرانس تاریخی تهران" (از وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا، فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا و ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق) گرفته شده بود. در آن عکس تاریخی ء دوران اشغال نظامی ایران توسط متفقین, وینستون چرچیل بر روی صندلی دست راست, ژوزف استالین روی صندلی دست چپ, و فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا بر روی صندلی وسط نشسته بودند.

عکس جدید روز چهارشنبه ٢٠ مرداد از سفیر بریتانیا (نشسته در صندلی دست راست) و سفیر روسیه (نشسته در صندلی دست چپ) دقیقا بر روی همان پله های تاریخی گرفته شده. اما علیرغم اینکه فقط دو سفیر در عکس هستند, ولی با دقت معناداری صندلی خالی در بین دو صندلی اشغال شده وجود دارد که حکایت از جای خالی آمریکاست. در عکس تاریخی دوران اشغال کشور, فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا بر روی صندلی وسطی نشسته بود.

جواد ظریف در توییتر خود می نویسد: "امروز عکسی بشدت زننده و ناشایستی را مشاهده کردم. آیا ضروری است من به همه یادآوری کنم که آگوست ٢٠٢١ نه آگوست ١٩٤١ است و نه دسامبر ١٩٤۳. مردم ایران نشان داده اند, از جمله در دوران مذاکرات برجام, که سرنوشت آنها هرگز زاییده تصمیماتی نخواهد بود که توسط سفارت های خارجی یا قدرت های بیگانه رقم می خورد".

این عکس معنادار درست در روزی گرفته و منتشر می شود که جواد ظریف (وزیر خارجه نسبتا ضد روسی ـ بر اساس مصاحبه معروف خودش) جای خود را به حسین امیرعبداللهیان (وزیر خارجه روسوفیل جدید داده است). یعنی روز معرفی کابینه جدید امنیتی ـ نظامی و روز اعلام غلبه و جایگزینی رسمی "میدان" بر "دیپلماسی". انگلیسی ها مثل معروفی دارند که می گوید (show them Who Rules The Roost) یعنی باید نشان داد چه کسی در خانه فرمانروایی می کند. البته مشخص نیست که آیا پیام صندلی خالی برای آمریکا است که بگویند "جای تو خالی" یا برای چین است که بگویند: نگران نباش برای شما نیز صندلی خالی است؛ و می توانید جایگزین آمریکا بشوید". بقول خودمان " من از مفصل این نکته مجملی گفتم. تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل". و کلام آخر اینکه با آغاز کار "دولت میدان" و بازگشت رسمی به دوران قاجار و اوج گرفتن کرونا خداوند آخر و عاقبت نه تنها دیپلماسی ایران که کل سرنوشت کشور و ملت را عاقبت بخیر کند".

ایران پرس نیوز


ایران پرس نیوز




نسل بیدار August 12, 2021 12:06 PM

روزی که خمینی وارد ایران شد یک دانشجوی خارجی به من گفت آخوند‌ها پنجاه سال در ایران حکومت خواهند کرد *

من آن زمان تازه وارد دانشگاه شده بودم و با سر پر از عشق به میهن و شاه و ملت، از حرف او عصبانی شدم و به تندی گفتم شما خارجی‌ها که از خدا می خواهید ایران نابود شود و مردم ایران به فلاکت و التماس بیافتند اما کور خوانده‌اید، مردم ایران ملت میهنپرست و شاه دوستی هستند و هرگز زیر بار خفت حکومت اخوندی نخواهند رفت *

امروز که به عقب نگاه می کنم می بینم چقدر در اشتباه بودم و مردم خودم را نمی شناختم * این عکس جای تعجب ندارد وقتی ظلم و جنایت آخوند را چهل و دو سال تحمل می کنند و به روی خودشان نمی آورند، ورود روس و انگلیس که سهل است منتظر بدتر از آن هم باشید * سرنوشت ایرانیان گریه شرم توام با لبخند تلخ دارد *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: