آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 شهریور ماه 1400 = 26-08 2021

کابینه رئیسی؛ تمجید معنادار روسیه از حاج قاسم دیپلماسی

وزیر خارجه روسیه در یک پیام تبریک کتبی به امیرعبداللهیان به سوابق او در تحکیم همکاری "چندبعدی" مسکو و تهران اشاره کرده است. ظریف در فایل صوتی جنجالی از دخالت‌های روسیه در تصمیم‌گیری‌های وزارت خارجه گلایه کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اولین مقام خارجی بود که انتصاب حسین امیر عبداللهیان به مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی را تبریک گفت.

او در پیامی کتبی و تمجیدآمیز نوشته است: «می‌دانم که شما طرفدار پیگیر تحکیم همکاری چند بعدی روسیه و ایران هستید. طی حضور جنابعالی هم در مقام معاون وزیر خارجه و هم در سمت دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به این امر همه گونه مساعدت می‌نمودید.»

لاورف افزوده که روی همکاری مشترک و تنگاتنگ دو کشور در راستای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی حساب می‌کند.

پس از انتخابات ۱۴۰۰ و در حالی که نتایج رسمی شمار آرا هنوز اعلام نشده بود، ولادیمیر پوتین نیز اولین رهبر سیاسی دنیا بود که به رئیسی تبریک گفت.

به گزارش دویچه وله، تهنیت ستایشآمیز لاوروف از امیر عبداللهیان، خشنودی تلویحی دستگاه دیپلماسی روسیه از کنار رفتن ظریف را بیان می‌کند. در فایل صوتی سه ساعته‌‌ای که افشای آن در ماه اردییهشت جنجال برانگیخت، ظریف صراحتا گفته بود که سفر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس به روسیه بدون هماهنگی وزارت خارجه ایران و با اراده روسیه صورت گرفت و "اراده روسیه نابودی دستاوردهای وزارت خارجه ایران بود".

در بخش دیگری از این فایل، ظریف به نقش بازدارنده روس‌ها در مذاکرات برجام اشاره کرده و گفته بود: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نگیرد.»

گلایه‌های ظریف با موضع‌گیری سرد مسکو همراه شد. چهار روز بعد از انتشار فایل جنجالی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مبنای مناسبات دو کشور بر اساس مواضع رسمی است و مسکو بر اساس "برخی اظهارات نسنجیده یا غیرقابل قبول" عمل نمی‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: