آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 شهریور ماه 1400 = 30-08 2021

فجایع اوین؛ دیده‌ بان حقوق بشر هم خواستار تحقیق شد

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق درباره ویدیوهای فاش شده آزار و شکنجه زندانیان در زندان اوین شد

برزان محمدی، فعال مدنی که برای تحمل حکم حبس خود در زندان مریوان به سر می‌برد، در نامه‌ای با اشاره به هک دوربین‌های زندان اوین به شرح مواردی از شکنجه در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی پرداخته و این فیلم‌ها را «نمونه کوچکی از جنایات جمهوری اسلامی» توصیف کرده است.

بر اساس این نامه که از سوی خبرگزاری هرانا منتشر شده، وفا وطن‌دوست، زندانی اهل روستاهای مریوان، «به مدت ۸ ماه در سلول های انفرادی سنندج از طرف چند تن از ماموران مورد آزار و اذیت» قرار گرفته و «نیروهای امنیتی جهت گرفتن اعتراف اجباری، وی را به‌صورت عریان با اجسام مختلف شکنجه داده‌اند».

او در این نامه تاکید کرده است که بسیاری از زندانیان «در سلول‌های انفرادی و یا طی بازجویی‌ها و اعترافات اجباری، با انواع آزار و اذیت و شکنجه‌های مختلف جسمی، روانی، جنسی و رفتارهای زشت و ناپسند توسط ماموران جمهوری اسلامی روبرو شده‌اند» و «این روند هنوز هم ادامه دارد و کسی هم جوابگو نبوده و نیست».

در همین حال سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره ویدیوهایی که به تازگی و پس از هک کردن دوربین‏ها‏ی مداربستۀ داخل زندان اوین در تهران، پایتخت ایران به دست آمده، اعلام کرد مسئولان جمهوری اسلامی باید به بدرفتاری با زندانیان خاتمه داده و اجازه دهند تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

در بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است که این ویدئوها بسیاری از موارد آزار و اذیت و نقض ضمانت‏ها‏ی آئین دادرسی را که گروه‏ها‏ی حقوق بشر چند دهه است مستند نموده‏اند‏ تأئید کرده است.

همچنین به عقیده این سازمان، این ویدیوها از بندهایی تهیه شده‏اند‏ که تحت نظارت سازمان زندان‏ها‏ی ایران هستند و نشان می‏دهند که نگهبانان زندانیان را مورد ضرب و شتم یا آزارهای دیگر قرار می‏دهند و علاوه بر آن چندین حادثه که در آن یک زندانی به زندانیان دیگر حمله می‏کند و یا خودآزاری زندانیان بدون آنکه مقامات زندان هیچ دخالت و اقدامی بکنند نیز مشاهده می‏شود.

به گزارش رادیو فرانسه، دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: تقریباً دو دهه است که مقامات ایران به بازرسان مستقل اجازۀ دیدار از زندان‏ها‏ی ایران را نمی‏دهند. آنها از انجام واقعیِ تحقیقات در مورد اتهاماتِ مربوط به نقض حقوق زندانیان امتناع ورزیده‏اند‏ و زندانیانی که گزارش کردند شکنجه شده‏اند‏ را تحت پیگرد قرار داده‏اند‏.

بر اساس بیانیه این سازمان، علیرغم این محدودیت‏ها‏، گروه‏ها‏ی حقوق بشر و فعالانی که به دلیل اقدامات مسالمت آمیز خود زندانی شده‏اند‏ کماکان به تهیۀ گزارش در مورد شکنجه و نقض ضمانت‏ها‏ی آئین دادرسی که به طور سیستماتیک در زندان‏ها‏ی ایران وجود دارد، ادامه می‏دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: