آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 شهریور ماه 1400 = 07-09 2021

ارزیابی آژانس اتمی: مناقشه با رئیسی تشدید خواهد شد

بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که رژیم ایران بر خلاف تعهدات برجام، میزان اورانیوم بسیار غنی شده خود را در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این خبر از سوی خبرگزاری فرانسه پس از مشاهده گزارش مربوطه اعلام شد.

در گزارش همچنین آمده است که اکنون در مقابل فعالیت‌های نظارتی کارشناسان این آژانس در ایران «موانع جدی» وجود دارد و بر این اساس، آژانس عدم همکاری رژیم ایران را که ماموریت نظارتی کارشناسان را با مشکلات جدی روبرو کرده «بشدت محکوم می‌کند».

در این گزارش آمده است: از فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی، با تصمیم رژیم ایران برای محدود کردن بازرسی‌ها، فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت به طور جدی مختل شده است.

گزارش ضمن درخواست دوباره از رژیم ایران برای «اصلاح فوری وضعیت موجود» هشدار می‌دهد که تحت شرایط کنونی، توانایی فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیگیری برنامه هسته‌ای در ایران در طول زمان «به شدت به خطر می‌افتد» و «اعتماد میان طرفین آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد».

قرار است این گزارش هفته آینده در شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. گزاش اخیر آژانس در حالی به شورای حکام می‌رود که مذاکرات برای احیای توافق برجام نیز متوقف شده است.

جمهوری اسلامی پس از ۷۵ روز وقفه در مذاکرات وین، هنوز برای بازگشت به مذاکرات زمانی تعیین نکرده است.

آژانس اتمی گفته است که رژیم ایران به‌رغم گذشت دو سال هنوز به پرسش‌های آژانس درباره مشاهده ذرات اورانیوم در چهار نقطه اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

بنا بر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مناقشه اتمی با جمهوری اسلامی در دوره زمامداری رئیسی تشدید خواهد شد.

در همین حال اعلام شد که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است طی هفته جاری به دو کشور روسیه و فرانسه سفر کند.

طبق اعلام وزارت خارجه ایالات متحده، هدف از سفر این دیپلمات بلندپایه آمریکایی به مسکو و پاریس، گفتگو با مقامات روسیه و اروپا پیرامون مذاکرات برجام عنوان شده است.

رابرت مالی جمعه گذشته گفته بود که واشنگتن برای اینکه رژیم ایران تصمیم خود را برای ازسرگیری گفتگوها در خصوص احیای برجام بگیرد، نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: