آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 شهریور ماه 1400 = 11-09 2021

برجام؛ تهدید خامنه ای و خطر بی‌عملی قدرت‌های غربی

کیهان خامنه ای کشورهای غربی را تهدید کرد

معاون وزیر خارجه روسیه با ابراز نگرانی از ادامه کاهش تعهدات برجامی رژیم ایران، نسبت به پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای هشدار داد.

او گفت: روسیه از این نگران است که با پیشرفت سریع توانایی‌های هسته‌ای رژیم ایران و فاصله گرفتن بیشتر از تعهدات برجامی، رسیدن به توافق اتمی با تهران پیچیده‌تر شود.

در همین حال رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود دیدارهایش با مقامات اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در پاریس را رضایت بخش اعلام کرد.

مالی گفتگوها با مقامات اروپایی را درباره آینده مذاکرات برجام و اهمیت بازگشت فوری به پایبندی متقابل عنوان کرد و گفت که این گفتگوها ثمربخش بود.

سفرهای اروپایی رابرت مالی در آستانه جلسه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر انجام گرفته است.

جیسون برادسکی، کارشناس و تحلیلگر سیاسی خاورمیانه در واشنگتن در توئیتی نوشت: غرب پس از گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی با تصمیم محکومیت و توبیخ رژیم ایران روبه‌رو است. خطر بی‌عملی نیز وجود دارد با یک فیلم تکراری: رژیم ایران در جلسه شورای حکام سیگنالی ارسال می‌کند، وعده‌های همکاری می‌دهد، یا برای خرید وقت برای به تعویق انداختن اقدام، دعوتنامه‌ای صادر می‌کند. غرب هم که ناامید به‌نظر می‌رسد، آن را می‌قاپد. و پس از ماهها هیچ پیشرفتی صورت نمی‌گیرد...

گزارش اخیر آژانس به شورای حکام می‌گوید اطمینان این نهاد به ادامه نظارت بر برخی از فعالیت‌های اتمی رژیم ایران به سرعت در حال از بین رفتن است.

در همین حال لورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، از قول منابع دیپلماتیک نوشته که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس احتمالا در روزهای آینده به تهران خواهد رفت.

این در حالیست که نخست‌وزیر اسرائیل خواهان "عکس‌العمل فوری بین‌المللی" علیه گسترش فزاینده برنامه‌های اتمی رژیم ایران شد و گفت اگر جهان جلوی دست‌یابی حکومت تهران به بمب اتم را نگیرد اسرائیل خود وارد عمل می‌شود.


کیهان خامنه ای کشورهای غربی را تهدید کرد

کیهان خامنه‌ای در یادداشتی با تهدید آمریکا و کشورهای اروپایی نوشت: اگر آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه شورای حکام دست به اقدام احمقانه زده و علیه ایران قطعنامه صادر کنند، در واقع به پای خود شلیک کرده‌اند. هدف آنها از سرگیری سریع مذاکرات است و چنین قطعنامه‌یی نه تنها ایران را به میز مذاکره نزدیک نمی‌کند بلکه مسیر بازگشت ایران به میز مذاکره را دشوارتر و طولانی‌تر نیز خواهد کرد.

این منبع حکومتی با درک شرایط سخت‌ ترک برجام و هم‌چنین بی‌فایده بودن مذاکرات برای نظام نوشت: جمهوری اسلامی ایران مذاکره را ترک نکرده و چنین قصدی نیز ندارد. اما در عین‌حال برای آن عجله‌ای هم ندارد. این موضوع دو دلیل اصلی و مهم دارد؛ نخست آن که ادامه مذاکره از نظر ایران نیازمند یک بازنگری جدی و عمیق در شیوه و راهبرد مذاکراتی است. ما پیش از این ۶ دور در وین مذاکره کرده‌ایم و عملاً هیچ نتیجه‌یی نداشته و ادامه مذاکرات با راهبرد قبلی عاقلانه نیست و تهران درصدد بازنگری در آن است. این بازنگری زمانبر است و تغییر دکوراسیون اتاق مذاکره نیست که چند روزه قابل انجام باشد. نکته دیگر آن که تاکنون مذاکره برای ایران چه دستاورد و نفعی داشته است که برای آن سر و دست بشکند و عجله داشته باشد؟...

گفتنی است روحانی پس از چهارمین دور گفتگوها در تاریخ ۳۰اردیبهشت گفته بود: در وین قبول دارند همه تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الآن هم بحث روی مسائل جزیی و ریز است و تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند و تمام شده است. ما گام اصلی و بزرگ را برداشتیم توافق اصلی انجام شده است.

چندی بعد خامنه‌ای طی سخنانی با حمله به دولت بایدن به بن‌بست در مذاکرات اذعان کرد و گفت: کل تفاهم را به پذیرش بندی در باره انجام گفتگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ ای گره زدند که کاملا با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است. رفع برخی تحریم‌ها و هم‌چنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: