آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 شهریور ماه 1400 = 11-09 2021

خبرنگاران سپاه پاسداران در رکاب طالبان به پنجشیر رفتند

این چه خفتی است که با ستون نظامی طالبان وارد پنجشیر می‌شوید؟

محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان با اشاره به حضور خبرنگاران صداوسیما در رکاب طالبان گفت: خفت از این بیشتر؟ جواب آیندگان را چگونه خواهید داد؟

چکیده اظهارات این کارشناس را بخوانید:

▪️برخی خبرنگارهای ایرانی در این روزها به پنجشیر رفته‌اند و از پنجشیر روایت می‌کنند و عکس می‌گذارند. بعضی از این‌ها شهوت این را دارند که از اتفاقات جاری و داغ، نقل و روایت متفاوت و مخصوص به خود داشته باشند، در حالی که شاید تخصصی نیز در آن موضوع نداشته باشند. اما چطور رفتن این افراد مهم است.

▪️یکی از این خبرنگاران از پیشنهادی که برای سفر به افغانستان به او شده، این‌طور روایت می‌کند که با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند: «اگر می‌خواهید به افغانستان بروید، ما شاید گروهی را ببریم. اگر بخواهید با ما بیایید، باید یک ساعت با ما صحبت کنید تا ببینیم مواضع شما چیست و با ما و خط ما می‌خواند یا نه؟» ارزش یک گزارش متفاوت و حضور در پنجشیر، ارزش چند دنبال‌کننده و لایک بیشتر و چند عکس کم‌یاب از پنجشیر چقدر است که شما می‌پذیرید روایت را آن‌طوری که طالبان می‌خواهد تعریف کنید؟ می‌دانید طالب‌ها چه جنایت‌هایی می‌کنند؟ با قاتل فهیم و خاشه جوان و...در پنجشیر گشت‌وگذار می‌کنید؟ این آدم‌ها بهترین بچه‌های افغانستان را کشته‌اند. چطور اسم خودتان را خبرنگار می‌گذارید؟ چرا باقی افرادی که در افغانستان هستند، نتوانسته‌اند به پنجشیر بروند و فقط شما را برده‌اند؟ چطور با ستون نظامی طالب وارد پنجشیر می‌شوید؟

▪️خبرهای متعددی از نسل‌کشی طالبان در دره پنجشیر می‌رسد. در مناطق دور افتاده‌تر اینها رسما و به شکل فجیعی در حال قتل عام مردم هستند. همینطور در بدخشان، تالقان، قندوز و... بسیاری از مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند تا هم فضای مناسب برای حملات خود داشته باشند[تا از پاکستانی‌ها کمک بگیرند و شاهدی هم نباشد]و هم خانه‌ها و زمین‌های مردم فارس‌زبان را به پشتون‌های افراطی بدهند که حتی ساکن افغانستان نیستند و در حال ورود به کشورند. در شمال کشور در حال قومیت‌زدایی و اخراج فارسی زبانان هستند.

▪️تیم سایبری این برادران و دوستان به صفحه‌های اینستاگرامی مثل صفحه من که درباره افغانستان روشنگری می‌کنند، حمله کرده‌اند. به جان ما افتاده‌اید که با دو گوشی سعی می‌کنیم حقیقت را برای مردم روشن کنیم. طرف اشتباهی ایستاده‌اید. اشتباه‌تان را در حمایت از طالب قبول کنید. آن بچه‌های خبرنگار انسان‌های شریفی هستند اما شما تطمیع‌شان کرده‌اید. اینها را برده‌اید تا رفتار و سیاست شما را توجیه کنند.

خبرگزاری تسنیم, نزدیک به سپاه پاسداران، امروز گزارشی به عنوان "در دره پُر رمز و راز پنجشیر واقعاً چه می‌گذرد؟" از دره پنجشیر نشر کرده است. خبرنگاران تسنیم، برای اولین بار پس از تسلط طالبان به مرکز پنجشیر رفته اند.

در گزارش تسنیم آمده است: "در پنجشیر جز چند خانواده و نیروهای طالبان کسی حضور ندارد. برق در برخی از مناطق پنجشیر وصل و در برخی مناطق قطع است. گفته می‌شود این برق اضطراری است. بسیاری از اهالی شهر، خانه‌ها و مغازه‌های خود را بسته و از شهر خارج شده‌اند. زندگی در شهر به طور کامل مختل شده است و افراد بسیار کم باقی‌مانده، برای تأمین نیازهایشان با مشکل مواجه هستند."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: