آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 شهریور ماه 1400 = 12-09 2021

آژانس اتمی؛ تبعات صدور قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی

در آستانهٔ تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم ایران در وحشت از قطعنامه محکومیت و احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت در یک عقب‌نشینی آسانسوری با سفر مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به تهران موافقت کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت: رژیم ایران از رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت می‌کند که قبل از بسته شدن درها به سوی غرب گفتگو کنند.

این در حالیست که وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت: زمان اقدام علیه رژیم ایران فرارسیده است و وزیر خارجه عربستان سعودی نیز روز یکشنبه در نشست مشترک با همتای اتریشی خود با متهم کردن رژیم تهران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، گفت که ریاض از اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.

تبعات صدور قطعنامه جدید علیه رژیم ایران

یك کارشناس سیاست خارجی درباره مهمترین تبعات صدور قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی گفت:رئیسی مجبور شده آشی را مصرف کند که مجلس با چندمن روغن برای دولت روحانی پخته بود!

رضا نصری افزود: شورای حکام طیفی از گزینه‌ها پیش رو دارد که انتهای آن ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت است.در مقطع فعلی بعید است ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند. اما اگر پیش از جلسه توافقی صورت نگیرد، بعید می‌دانم هیچ اقدامی انجام ندهند و بی تفاوت از کنار ایران بگذرند.

اعضای شورای حکام مدعی خواهند شد مجبور هستند در برابر اقدامات یک کشور عضو آژانس (ایران) - که به زعم برخی اقداماتش با تعهداتش سازگار نیست - از اعتبار و جایگاه آژانس دفاع کنند تا به زعم آن‌ها رفتار ایران بدعت و رویه و الگوی رفتاری دیگران نشود. یعنی ممکن است مدعی شوند می‌خواهند این پیام را به ایران و سایر اعضای آژانس منتقل کنند که «عدم‌ همکاری با آژانس» هزینه دارد.

یکی از مهم‌ترین تبعات صدور این قبیل قطعنامه‌ها این است که به نوعی به فشارهای آمریکا - که تا به امروز جنبه یکجانبه دارد - وجاهت قانونی و بین‌المللی‌ می‌بخشد و دستش را برای بحران‌سازی، تطهیر وجهه خود و مقصر جلوه دادن ایران در پرونده هسته‌ای، هل دادن پرونده به سمت حوزه امنیتی، اجماع‌سازی و اعمال افشار مجدد بازتر می‌کند.

وی افزود: اگر به واسطه یک قطعنامه وزن و اعتبار آژانس پشت آمریکا قرار بگیرد و ایران از جایگاه «محق» و «طلبکار» به جایگاه «خاطی» و «بدهکار» تنازل پیدا کند، این زمینه برای اروپایی‌ها نیز آماده می‌شود تا با هماهنگی آمریکا قانون‌شکنی کنند.

در زمان تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» (در مجلس قالیباف) هشدار داده بودیم که موضوع «نظارت و بازرسی آژانس» موضع بسیار حساسیت‌برانگیزی در محافل بین‌المللی و افکار عمومی است و مستعد است به واکنش تند شورای حکام آژانس، همسویی بیش‌تر آمریکا و اروپا، ارجاع موضوع به شورای امنیت یا توسل طرف غربی برجام به سازوکار ماشه منتهی شود.

امروز شاهدیم چگونه همین موضوع به یک چالش مهم برای دستگاه دیپلماسی تحت هدایت امیرعبدللهیان تبدیل شده است.



آرش -صبحی September 12, 2021 04:50 PM

اینبار هم جمهوری اسلامی با توسل بدروغگوئی و حیله گری اسلامی وعده وعیدی به رافائل گرووسی خواهد داد اما بمحض سوارشدن مدیر کل وبا گشت به اتریش جمهوری اسلامی بهمان مسیری ادامه میدهد که تا کنون داده است اگر غربی ها تا این حد نادان وخوشبین باشند که به قراردادهای جمهوری ولایت فقیه هنوز باید اعتماد کرد نشان از بی خردی و سیاستهائی است که روسیه و چین از پشت پرده به ملایان دیکته میکنند غیر ممکن است جمهوری اسلامی از راهی که انتخاب کرده حتی یک درجه چرخش نماید همه تلاش ملایان خرید وقت است تاشاید بتوانند حتی یک بمب اتمی کوچک مونتاز کنند وباج خواهی های بیشتر را آغاز نمایند راه وتشخیص صحیح همانست که اسرائیل ارائه میکند زمان عمل وواکنش است ونه لاسیدن های بی حاصل

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: