آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 22 شهریور ماه 1400 = 13-09 2021

هشدار جامعه شناس: دلایل افزایش خودکشی در ایران+فیلم

فیلم زیر: جمهوری اسلامی با رواج فقر و بیکاری و گسترش کرونا و عدم ورود واکسن یا مردم ایران را میکشد و یا به سمت مرگ و خودکشی سوق میدهد...

زنان ایرانی نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند

فساد در سیستم‌های مالی و اداری نقش زیادی در ناامیدی و خودکشی دارند

جامعه‌شناس و پژوهشگر و رئیس سازمان بهزیستی قرچک هشدار داده که کرونا، مشکلات معیشتی، فساد حکومت و ناکارآمدی آن در مهار این بیماری شمار خودکشی به ویژه در جمعیت جوان و ناامید ایران را افزایش و آن را از طبقات فقیر به طبقات مرفه و متوسط نیز تسرّی داده است.

به گزارش رادیو فرانسه، اردشیر بهرامی که پیش از این کتاب "فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران" را منتشر کرده، در گفتگو با ایلنا، گفته است که "کانون خودکشی از غرب ایران به مرکز و سایر مناطق" کشور به سرعت رو به توسعه است و از کاهش "تاب آوری" و "سطح تحمل و مدارای اجتماعی افراد" خبر می‌دهد. او گفته است که "میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در سال ٩٩ بیش از سال ٩٨" بوده و این افزایش همزمان است با "پیک‌های متعدد کرونا" در کشور، هر چند به گفتۀ اردشیر بهرامی "کرونا به تنهایی" در افزایش آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی نقش نداشته، "بلکه مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری نیز در فرآیند افزایش آمار خودکشی و مرگ‌و‌میر ناشی از آن تاثیرگذار بوده‌اند."

اردشیر بهرامی از خودکشی "به عنوان کنش اعتراضی" فرد ناامید یاد کرده و گفته است که "اگر دولت نتواند راه‌حلی برای این خشم فروخوردۀ" ناشی از کرونا پیدا کند، قطعاً [کشور] با مشکلات بسیاری مواجه" خواهد شد. زیرا، به گفتۀ اردشیر بهرامی، از نظر مردم "مرگ‌های ناشی از بیماری کرونا طبیعی نیستند"، بلکه "شرایط اقتصادی، سیاسی و دولت" در وقوع آنها دخیل بوده‌اند.

پژوهشگر مقیم ایران سپس افزوده است که مردم ایران می دانند که کرونا بیماری است جهانی است. آنان با مشاهدۀ مقابلۀ دیگر دولت‌ها و کشورها با این بیماری و مقایسۀ آن با مدیریت ناکارآمد کرونا در ایران به خشونت و نارضایتی روی می‌آورند.

بهرامی با استناد به آخرین بررسی‌ها گفته است که "کانون خودکشی از غرب ایران به مرکز و سایر مناطق کشور" سرایت کرده و ٧١ درصد قربانیان خودکشی در بین زنان ایران کمتر از ٤٠ سال دارند". همین آمار به گفتۀ اردشیر بهرامی در بین مردان به ٨٠ درصد می رسد. به گفتۀ پژوهشگر ایرانی، این ارقام نشان می‌دهند "که خودکشی خاص قشر جوان در جامعه ما است و شامل گروه سنی ١٥ تا ٤٠ سال می‌شود."

او سپس افزوده است که "در کل، آمار خودکشی در ایران روند رو به رشدی دارد و در سال‌های ١۳٩٧ تا ١٤٠٠ رشد بیشتری از سال‌های قبل داشته است." وی سپس افزوده است که "٧٥ درصد خودکشی‌ها در خانواده‌های فقیر و متوسط روی می‌دهد، یعنی کسانی که دچار مشکلات اقتصادی هستند و از اختلالات روحی و روانی" ناشی از این مشکلات رنج می‌برند.

با این حال، به گفتۀ ارشیر بهرامی، اکنون "خودکشی از طبقات پایین جامعه [...] به طبقات اجتماعی دارای تخصص‌های علمی سرایت کرده و این نشان از یک بحران در جامعه دارد" زیرا، این دستۀ اخیر، "افراد الگو و مرجع در جامعه هستند" و روی آوردن آنان به خودکشی "ناامیدی و یأس" را در جامعه تشدید می‌کند.

بهرامی فساد در نظام مالی و اداری ایران را در تشدید این ناامیدی و به تبع افزایش خودکشی در کشور دخیل دانسته و گفته است : "فساد در سیستم‌های مالی و اداری نقش زیادی در ناامیدی و در نهایت افکار خودکشی دارند." زیرا، "جایی که امید می میرد" خودکشی افزایش می یابد.




www.youtube.com/watch?v=Nb8-0OoGKQg

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: