آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 شهریور ماه 1400 = 14-09 2021

خبرنگار بی‌پناه افغان: راهی جز سفر قاچاق یا خودکشی نداریم

مسئولان رسانه‌های محلی ولایت غور افغانستان می‌گویند ۲۷ خبرنگار شاغل در این رسانه‌ها به ایران رفته‌اند و از سرنوشت ۱۴ مرد و پنح زن خبرنگار و کارمند رسانه‌ای‌شان اطلاعات دقیقی ندارند.

رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گزارش داده است که در پی افزایش تهدیدهای گروه طالبان علیه خبرنگاران، تعداد زیادی از آنان به‌طور قاچاقی به ایران سفر کرده‌اند.

این روزنامه‌نگاران در حالی به ایران پناه آورده‌اند که بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که فروردین امسال منتشر شد،‌ جمهوری اسلامی ایران از نظر آزادی خبرنگاری، در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، در قعر جدول و در رتبهٔ ۱۷۴ قرار دارد. ایران در کنار کشورهایی چون چین و ترکیه همواره یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران بوده است.

افغانستان در دوران حکومت محمد اشرف غنی از نظر آزادی رسانه‌ای در وضعیت بهتری نسبت به ایران قرار داشت ولی با ظهور طالبان تهدیدهای گسترده‌ای علیه روزنامه‌نگاران مطرح شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های افغانستان، تقی دریابی و نعمت‌الله نقدی، دو خبرنگار روزنامهٔ اطلاعات روز، هنگام پوشش خبری تظاهرات زنان علیه طالبان در شهر کابل بازداشت شده و به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. این خبرنگاران بعد از آزادی اعلام کردند که شلاق خورده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز روز ۱۹ شهریور از گروه طالبان خواست تا اعمال زور و خشونت فزاینده علیه معترضان در افغانستان و همچنین تعقیب و بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران را فورا متوقف کند.

گل احمد، خبرنگار رادیو محلی صدای عدالت در افغانستان، با اشاره به این تهدیدها به رادیو آزادی گفته است که از ترس طالبان از راه قاچاق به کشور ایران پناه برده است.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن وعده عفو عمومی داد ولی گل احمد می‌گوید وعده طالبان را باور ندارد و اگر به دست آنها بیفتد، او را «از بین می‌برند».

علاوه بر گل احمد، شش خبرنگار رسانه‌های دیگر ولایت غور نیز به طور قاچاقی به ایران رفته‌اند. یک خبرنگار دیگر به رادیو آزادی گفته است با توجه به سکوت «جامعه بین‌المللی و نهادهای حامی خبرنگاران» آنها هیچ راهی جز «سفر قاچاق یا خودکشی» ندارند.

این خبرنگاران می‌گویند دولت آمریکا پیش از خروج از افغانستان، وعده داد که خبرنگارانی که در معرض تهدید طالبان قرار دارند را از این کشور خارج می‌کند ولی به وعده‌اش عمل نکرد.



Dariush September 14, 2021 01:06 PM

در آینده نزدیک، همه مانند کریستین امان پور از آمریکا سر در آورده ودرCNN و صدای آمریکا، اسلام را دین صلح و دوستی خوانده وبه ماها توهین خواهند کرد، متاسفانه این فیلم وحشتناک را ما قبلا دیده ایم؛ مانند من و دیگران که من میشناسم، استعفا دهید ویا بخشی از این سیستم نشوید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: