آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 شهریور ماه 1400 = 15-09 2021

برجام؛ نقشه الف و ب و جیم اسرائیل/اشتباه خطرناک رئیسی

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در گفتگو با مجلۀ آمریکایی "فارین پالیسی" آمادگی خود را برای پذیرش تلاش‌های آمریکا به منظور احیای برجام اعلام کرده مشروط به اینکه در صورت شکست این تلاش‌ها واشنگتن طرح جایگزینی در قبال حکومت ایران داشته باشد.

به گزارش رادیو فرانسه، اسرائیل خواستار آن است که در صورت شکست مذاکرات وین که ماه‌هاست از سوی تهران معلق مانده، آمریکا هدایت یک کارزار گستردۀ فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را در دست بگیرد که در آن علاوه بر ایالات متحد آمریکا و اروپا، روسیه و چین نیز شرکت داشته باشند.

بنی گانتز افزوده است که نظر به مناسبات اقتصادی ایران با آسیای دور، باید در کارزار فشارهای جهانی علیه حکومت ایران، آسیا و چین نیز نقش داشته باشند.

وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرده است که کشورش امکان اجرای این طرح جایگزین را ندارد و نمی‌تواند تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه رژیم ایران را به اجرا بگذارد و به همین خاطر هدایت و اجرای این طرح که اسرائیل از آن به عنوان "نقشۀ ب" یا طرح جایگزین یاد می‌کند باید بر عهدۀ آمریکا باشد.

وزیر دفاع اسرائیل در عین حال از یک طرح یا نقشۀ "جیم" نیز یاد کرده که به گفتۀ او شامل اقدام و عملیات نظامی علیه برنامۀ اتمی حکومت ایران می‌شود. او افزوده است که اسرائیل حاضر است این طرح را به جای آمریکا به اجرا بگذارد. هر چند به گفتۀ گانتز اسرائیل، آمریکا نیست، اما، اسرائیل، به گفتۀ وزیر دفاع این کشور، توانایی‌های نظامی خاص خود را دارد.

بنی گانتز در جای دیگری از سخنانش در گفتگو با "فارین پالیسی" گفته است که او چندان به سرانجام تلاش‌های جاری برای احیای برجام خوش‌بین نیست. خود وزیر امور خارجۀ آمریکا، آنتونی بلینکن، در روزهای گذشته اعتراف کرد که آمریکا نیز کم کم دارد به این جمعبندی نزدیک می‌شود که تلاش‌های جاری برای احیای برجام بی‌حاصل است.

در همین حال، امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی با برکنار کردن عباس عراقچی که تاکنون سرپرستی مذاکرات اتمی را برعهده داشته عملاً خوش بینی اندک نسبت به سرانجام مذاکرات وین را ضعیف‌تر کرده است، به ویژه این که علی باقری کنی، از منتقدان سرسخت برجام، اکنون جای عباس عراقچی را گرفته است.

روزنامۀ لوموند به نقل از کارشناسان نوشت که رئیسی اشتباه خطرناکی می‌کند اگر می پندارد که معلق نگه داشتن مذاکرات اتمی وین به موازت توسعۀ فعالیت‌های هسته‌ای او را در موضع قدرت قرار می‌دهد. چنین رویکردی به نوشتۀ لوموند به خروج نهایی آمریکا از مذاکرات و تشدید فشارها علیه تهران و نهایتاً اقدام نظامی اسرائیل منجر خواهد شد که کمترین اعتقادی به ضمانت‌های امنیتی برجام حتی در صورت احیاء شدن ندارد.


دو تا سه ماه دیگر...

وزیر دفاع اسرائیل مدت زمانی که باقیمانده است تا رژیم ایران بتواند بمب هسته ای بسازد را دو تا سه ماه دیگر اعلام کرد.

بنی گانتس به مجله فارن پالیسی گفت که رژیم ایران می تواند ظرف دو یا سه ماه مواد و توانایی های لازم برای تولید بمب هسته ای را داشته باشد.

وی همچنین در مورد رقابت احتمالی تسلیحات هسته ای در منطقه در صورت موفقیت رژیم ایران در عبور از آستانه هسته ای هشدار داد.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین خطاب به دولت آمریکا گفت که کشورش می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با رژیم ایران کنار بیاید. اما همزمان تهدید کرد که اگر تهران برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد تل‌آویو از گزینه نظامی استفاده می‌کند.

او اضافه کرد که اسرائیل تمایل دارد طرح جایگزین (طرح ب) آمریکا را هم بداند تا در صورت شکست مذاکرات، فشارهای گسترده بر رژیم ایران تحمیل شود. او همچنین به "طرح سی" خود اسرائیل اشاره کرد که شامل عملیات نظامی می‌شود.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بعد از اولین دیدار خود با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفته بود که ایالات متحده دیپلماسی را در قبال رژیم ایران در اولویت قرار داده اما همچنین تصریح کرده بود که "اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: