آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 شهریور ماه 1400 = 15-09 2021

بازداشت سه نوکیش مسیحی توسط نیروهای امنیتی رشت

خبرگزاری هرانا – احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران امنیتی پس از بازداشت اقدام به بازرسی منزل این شهروندان کرده و شماری از لوازم شخصی آنان را ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰، احمد سرپرست، ایوب پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت آقای سرپرست و آقای پوررضازاده در یک کلیسای خانگی صورت گرفته است. ماموران امنیتی پس از بازداشت اقدام به بازرسی منزل این شهروندان کرده و شماری از لوازم شخصی آنان از جمله تلفن‌ها همراه، فلش، کتب و جزوات مرتبط با آئین مسیحیت را ضبط کرده و با خود برده‌اند. همچنین به گفته یک منبع مطلع ماموران رفتار خشن و توهین آمیزی داشتند و از ارائه حکم بازداشت، ورود به منزل و یا تفتیش در تمامی مراحل خودداری کرده‌اند.
گفته می‌شود که بستگان این شهروندان در خصوص اطلاع‌رسانی درباره وضعیت عزیزانشان مورد تهدید ماموران اطلاعات سپاه قرار گرفته‌اند. به علاوه یکی از بستگان آنان و سایر اعضای این کلیسای خانگی نیز به اداره اطلاعات سپاه رشت احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان علیرغم مراجعه خانواده آنان به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت، هیچ پاسخی به آنها داده نشده و به آنها گفته‌اند: «پیگیری نکنید. آن‌ها به این زودی آزاد نخواهند شد. مستحق آزادی نیستند و باید بمانند!»
تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

احمد (یوحنا) سرپرست ۲۵ ساله، ایوب (فرزین) پوررضازاده ۲۸ ساله و مرتضی حاجب مشهود کاری ۳۸ ساله، نوکیش مسیحی و از شهروندان ساکن رشت هستند.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: