آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 شهریور ماه 1400 = 16-09 2021

سازمان ملل: کاهش گرمایش زمین نیازمند اقدامات فوری است

سازمان ملل هشدار داد که محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی گراد بدون اقدامات فوری و اساسی غیرممکن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه منتشر شد، محدودیت گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی گراد بدون کاهش فوری و گسترده گاز‌های گلخانه‌ای غیرممکن است.

سازمان ملل متحد در این گزارش سالانه تحت عنوان ”متحد در علم ۲۰۲۱“ که توسط چندین نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و دانشمندان مرتبط تهیه شده است، چند هفته قبل از برگزاری نشست آب و هوایی کپ ۲۶ COP۲۶، منتشر می‌شود.

بر اساس این سند، تغییرات آب و هوا و پیامد‌های آن همچنان رو به بدتر شدن است و کاهش موقت انتشار دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک در جو به علت شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹، روند را کند نکرده است.

به موجب توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس در مورد تغییرات آب و هوا، که در نشست آب و هوایی کپ ۲۱ COP۲۱ امضا شد، مقرر شد میزان گرمایش زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعت و در حالت ایده آل به ۱.۵ درجه سانتی گراد برسد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که این گزارش در واقع نوعی آسیب شناسی هشدار دهنده است که نشان می‌دهد ما تا چه حد از مسیری که توافقنامه آب و هوایی پاریس پیش روی ما نهاده است منحرف شده ایم.

او در پیشگفتار این گزارش می‌نویسد: امسال، انتشار گاز‌های فسیلی دوباره افزایش یافته، غلظت گاز‌های گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است و حوادث شدید آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی بر سلامت، زندگی و معیشت همه قاره‌ها تأثیر گذاشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است مگر اینکه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بلافاصله و در مقیاس وسیع کاهش یابد، وگرنه محدود کردن گرمایش زمن به ۱.۵ درجه سانتی گراد غیرممکن خواهد بود، و پیامد‌های فاجعه باری برای مردم و کره زمین رقم خواهد خورد.

نشست آب و هوایی گلاسکو موسوم به کپ ۲۶ (COP۲۶) سازمان ملل متحد، از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در گلاسکو (اسکاتلند، انگلیس) برگزار می‌شود.
این نشست در حالی قرار است برگزار شود که کاهش چشمگیری در انتشار دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک در جهان صورت نگرفته است.

بر اساس همین گزارش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید و سپس به میزان ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی و تدابیر اندیشیده شده برای پیشگیری از ابتلا مردم به ویروس کووید-۱۹، و کندی رشد اقتصادی مرتبط با این همه گیری کاهش یافت.

اما جدای از اقداماتی موثری که در بخش حمل و نقل هوایی و دریایی در خصوص کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک انجام گرفته، میانگین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سطح جهانی در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۱ تقریباً به سطح خود در سال ۲۰۱۹ بازگشته است.

بر اساس این گزارش، غلظت گاز‌های گلخانه‌ای یا گاز‌های اصلی دخیل در گرمایش زمین مانند دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن در سال ۲۰۲۰ و نیمه اول ۲۰۲۱ همچنان رو به افزایش بوده است.
به طور کلی، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ احتمالاً افزایش غلظت گاز‌های گلخانه‌ای در جو را کند کرده است، اما اثر آن آنقدر کم است که نمی‌توان از تغییرات طبیعی در این غلظت‌ها متمایز شود.

میانگین دمای جهانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ - با احتساب میانگین داده‌های امسال از اول ژوییه تا ژوئن - در مقایسه با دوره قبل از صنعتی شدن جهان (۱۹۵۰-۱۸۵۰) بین ۱.۰۶+ تا ۱.۲۶ درجه سانتی گراد تخمین زده می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در این باره گفت جهان اکنون در یک مقطع حساس است و این گزارش نشان می‌دهد که ما واقعاً دیگر وقت تلف کردن نداریم.

- هدف انتشار صفر کربن (رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر درصد) –

گرمای زمین در کانادا در ماه ژوئن به ۴۹.۶ درجه سانتی گراد در لیتون در منطقه بریتیش کلمبیا ثبت شد که بالاترین میزان در تاریخ این کشور است.
موج گرما در شمال غربی اقیانوس آرام یک رویداد بسیار نادر بود، اما بدون تغییر آب و هوا ناشی از فعالیت‌های انسان عملاً غیرممکن بود.

در مورد وقوع سیل شدید در ماه ژوییه در آلمان، این سند تخمین می‌زند که فعالیت‌های انسانی احتمال وقوع چنین حوادثی را افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، تعداد کشور‌هایی که برای رسیدن به هدف انتشار صفر کربن تلاش می‌کنند در نوع خود دلگرم کننده است. زیرا امروزه ۶۳ درصد از انتشارات جهانی تحت تأثیر این اهداف قرار می‌گیرد، اما تا سال ۲۰۳۰ اقدامات بسیار بزرگتری برای دستیابی به آن‌ها مورد نیاز است.

گوترش که از همه کشور‌ها می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ برای رسیدن به هدف انتشار صفر دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک متعهد شوند، می‌گوید: امیدوارم همه این مسائل در COP۲۶ بررسی و حل شود. این مسئله مهم است، چون آینده ما در خطر است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: