آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 شهریور ماه 1400 = 17-09 2021

ایران؛ معاونتی برای زنان یا معاونتی برای مقابله با زنان؟!

در هفته‌ای که گذشت مساله معاونت زنان به یکی ازخبر‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود. انتخاب «انسیه خزعلی» به سمت معاونت زنان ریاست جمهوری توسط سید ابراهیم رئیسی، هر چند با توجه به نوع رویکرد و نگاه مدیران دولت سیزدهم شاید چندان عجیب نبود، اما هم چنان بحث‌های تازه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و منتقدان دولت به راه انداخت.

انسیه خزعلی در ۱۶ سالگی ازدواج کرد و چهار فرزند دارد. خود وی در مصاحبه‌ای گفته بود که او حق طلاق را ضمن عقد شرط کرده است. وی هم چنین گفته بود که همسر او دوست نداشته او زیاد بیرون از خانه بماند، و برای او حد ۱۵ ساعت در هفته بیرون از خانه ماندن را تعیین کرده‌است. اگر از انتقادات گسترده وی به روابط و رفتار سیاسی برادرش مهدی و حواشی مدیریت وی در دانشگاه الزهرا نیز بگذریم، او را باید صاحب بخشی از اظهارات جنجالی در سال‌های اخیر دانست.انسیه خزعلی سیاست کاهش فرزندآوری را نفوذ دشمنان جوامع اسلامی خوانده بود و هم چنین از منتقدان سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز بوده است و حتی مساله ماجرا‌های آزار جنسی دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران را از ابزار این سند دانسته‌است.

سایت اقتصاد24 نوشت: به نظر می‌رسد بار دیگر با یکی از عجیب‌ترین معاونت‌های زنان و خانواده رو به رو خواهیم بود. آن چه واضح است، نظرات انسیه خزعلی در حوزه‌های مختلف نه فقط در تضاد آشکار با معاونت‌های زنان ۸ سال اخیر است که از سوی بسیاری از زنان جامعه که زمانه را طور دیگری باز خوانی می‌کنند نیز در تضاد است. نگاه بسته و انحصارگرایانه به مساله زنان در جامعه، عدم وفق پذیری با ارزش‌های جهان مدرن را باید بدون تردید از اصلی‌ترین بحران‌ها در این دوره پرفراز و نشیب دانست.

هر چند احتمالا حالا شب‌ها طیف موسوم به ارزشی و انقلابی و اقتدارگرا سر راحت بر روی بالش خواهند گذاشت که معاونت زنان را فتح کرده اند، اما در مقابل زنان نیز پاشنه‌ها را ور می‌کشند چرا که معاونت زنان و خانواده، در یک دهه گذشته به نهادی مهم و تاثیرگذار بر مسائل زنان در داخل دولت تبدیل شده است. لایحه تشدید مجازات پدران قاتل را می‌توان یکی از این موارد تاثیرگذار دانست. مواردی دیگر هم، چون افشای آمار و پژوهش‌ها را نیز نباید در همین مسیر از یاد برد. حالا کشتی بان تازه، اما نه تنها تمایلی نداشته آمار را بشنود که تمایلی نداشته حتی آدرس درست را دریابد و در نهایت به نظر می‌رسد طوفانی تازه همراه با گردوغبار حاشیه‌ها برای حوزه فعالیت زنان در راه باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: