آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 شهریور ماه 1400 = 17-09 2021

ایران؛ صدور شش حکم اعدام همزمان با اعدام پنج تن دیگر

به گزارش خبرگزاری هرانا – شش نفر در تهران به اتهام تجاوز به اعدام محکوم شدند. این افراد تبعه کشور افغانستان هستند.

همزمان به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حکم اعدام پنج زندانی متهم به «قتل عمد» صبح روز جمعه، ۲۶ شهریور، در زندان رجایی‌شهر کرج «اجرا شد».

بنا بر این گزارش، هویت این پنج زندانی تاکنون مشخص نشده و یک زندانی دیگر نیز که برای اجرای حکم به پای چوبه دار رفته بود، برای تعیین وضعیت پس از تصمیم‌گیری اولیای دم در روزهای آینده به سلول انفرادی بازگردانده شده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، از بین ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰، دست‌کم ۲۱۱ مورد مربوط به «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه‌بندی قتل عمد در ایران که باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت، ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود، با انتقادهای بسیاری از سوی فعالان و نهادهای حقوق بشری همراه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش تازه خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان در ۱۸ شهریور ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران از جمهوری اسلامی به دلیل داشتن یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان و اعدام حداقل چهار کودک در سال میلادی گذشته انتقاد کرده بود.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر در گزارشی که اواخر تیر امسال منتشر کرد اعلام کرده بود که آمار اعدام پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در اواخر خرداد در حالی افزایش قابل توجه یافته که اجرای این حکم از ۹ روز پیش از انتخابات کاملا متوقف و از دو روز پس از آن دوباره آغاز شده است.

بنا بر این گزارش، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۱۱۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند که ۳۸ مورد از آن‌ها از تاریخ ۲۸ خرداد تا ۲۸ تیر امسال یعنی در فاصله زمانی بعد از از انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: