آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 مهر ماه 1400 = 25-09 2021

امکان آزادی فعال مدنی مهدی محمودیان فعلا منتفی است

مهدی محمودیان، فعال مدنی و سیاسی که به بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل اجراء حکم قبلی قطعی‌شده، باید دوران حبس را سپری کند. مهدی محمودیان به همراه گروهی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی، حدود ۴۰ روز پیش، در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. جزئیاتی از دلایل بازداشت این افراد اعلام نشد، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، این افراد قصد داشتند از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سوءمدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در ایران شکایت کنند.

بابک پاک‌نیا، وکیل مهدی محمودیان، روز شنبه سوم مهر ماه، در گفتگو با خبرگزاری امتداد، با اشاره به احکام قبلی مهدی محمودیان، گفت: به دلیل اجراء این احکام، امکان آزادی موکلم منتفی است.

به گزارش رادیو فرانسه، مهدی محمودیان، در احکام قبلی، به دلیل امضاء بیانیه موسوم به ۷۷ نفر در اعتراض به نحوه برخورد حکومت با معترضان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به یک سال حبس و در حکمی دیگر، به دلیل اقدام برای روشن کردن شمع به یاد جان‌باختگان هواپیمای سرنگون‌شده‌ی اوکراینی توسط موشک‌های سپاه، به چهار سال حبس محکوم شده بود که در مجموع چهار سال حبس قابل اجراء بود.

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، در ارتباط با پرونده بازداشت این فعال سیاسی و مدنی گفته است: به‌رغم مراجعه چند باره به شعبه، پرونده را برای مطالعه در اختیار من و وکلای پنج نفر دیگر از متهمان قرار نداده‌اند.

مهدی محمودیان، حدود ۴۰ روز پیش، به همراه چند وکیل دادگستری، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، لیلا حیدری و مصطفی نیلی، همچنین مریم فراافراز، عضو جمعیت امام علی بازداشت شد.

این افراد، همزمان با افزایش شدید شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، گردهم آمدند تا شکایت‌نامه‌ای را علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمال در تزریق واکسن ضد کووید به شهروندان ایرانی و سوءمدیریت در کنترل ویروس کرونا تنظیم و به ثبت برسانند.

این افراد، در حالی که در دفتر انجمن حقوق شهروندی گردهم آمده بودند، توسط ماموران نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. از مجموع افراد بازداشت شده، تنها مهدی محمودیان و مصطفی نیلی همچنان در بازداشت هستند.

بابک پاک‌‌نیا، در گفتگو با خبرگزاری امتداد، با اشاره به جلساتی متعدد با وکلای دیگر افراد بازداشت‌شده، گفت: پرونده را برای مطالعه در اختیار ما قرار نداده‌اند؛ قاضی شعبه هم عنوان کرده که مشغول مطالعه پرونده بوده و پس از اتمام آن، می‌تواند مساعدت لازم را برای مطالعه پرونده از سوی ما نیز صورت بدهد.

به گفته بابک پاک‌نیا، مادر مهدی محمودیان در هفته گذشته، ملاقاتی با وی داشته و احتمال می‌رود که در روزهای پیش‌رو، وی، بعنوان وکیل مدافع، بتواند در زندان با مهدی محمودیان ملاقات نماید.

این وکیل دادگستری، با اشاره به اجراء احکام قبلی مهدی محمودیان تصریح کرد: «متاسفانه حکم قبلی او که قطعی شده بود را به اجرا گذاشته‌اند. با این اوصاف، حتی اگر ما درخواست تبدیل قرار را به دادگاه ارائه کنیم و مقام قضائی نیز با آن موافقت کند، باز حکم قبلی موکلم، مانع آزادی او خواهد بود».

بابک پاک‌نیا افزود: در رابطه با مهدی محمودیان «کار خاصی فعلا نمی‌توانم انجام دهیم». به گفته این وکیل دادگستری، «در دسترس‌ترین خواسته ما درباره این پرونده، این است که حداقل پرونده را زودتر در اختیار ما قرار دهند تا ضمن مطالعه آن از عناوین مندرج در کیفرخواست و دلایل صدور آن مطلع شده و بتوانیم نسبت به آماده کردن دفاعیات خود اقدام کنیم».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: