آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 مهر ماه 1400 = 26-09 2021

تشدید درگیری بین کشورهای اروپايی و روسیه بر سر آفریقا

ظاهراً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که آفریقا عرصه جولان اروپایی ها است و روسیه باید فکر نفوذ در آن را از سر بیرون کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید در دیداری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با جوزف بورل داشته است؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقیقاً به او گفته است «بهتر است روسیه با آفریقا کاری نداشته باشد چرا که آنجا برای ما (اروپایی ها) است».

لاوروف در واکنش به این ادعا، افزود: اما بهتر است اقدامات اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، نه تنها در کشور مالی بلکه در منطقه موسوم به صحرا- ساحل آفریقا، هماهنگ شود.

وی ادامه داد: گفتن اینکه «من اول اینجا بودم، پس تو بیرون برو»؛ بی احترامی به دولت مالی است که از شرکای خارجی برای مبارزه با تروریسم دعوت کرده است. این شیوه خوبی برای صحبت با دیگران نیست.

این در حالی است که «عبدولاوی دیوپ» وزیر خارجه کشور مالی در دیداری که در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد با «سرگئی لاوروف» همتای روس داشت؛ از تمایل دولت «باماکو» برای حفظ همکاری امنیتی با روسیه خبر داد.

وزارت خارجه روسیه نیز اصلی ترین محور دیدار وزرای خارجه دو کشور را مبارزه با تروریسم در منطقه «ساحل» آفریقا عنوان کرد.

درخواست وزیر خارجه مالی برای برخورداری از حمایت امنیتی روسیه در حالی مطرح می شود که پیشتر «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به گزارش ها درباره احتمال توافق یک شرکت خصوصی روس و دولت نظامی مالی برای ارائه خدمات مستشاری و آموزشی به نیروهای ارتش این کشور آفریقایی، واکنش نشان داده بود.

لودریان با انتقاد از این توافق احتمالی مدعی شد که چنین اقدامی با حضور نظامیان فرانسوی در مالی ناسازگار است.

این در حالی است که برخی منابع از آغاز رایزنی های دیپلماتیک پاریس برای منصرف کردن دولت نظامی مالی به عقد این توافق خبر می دهند.

فرانسه تا قبل از کودتای ماه میلادی می که به روی کار آمدن دولت نظامی در مالی منجر شد؛ به اسم مبارزه با تروریسم حضور نظامی گسترده ای در این کشور داشت حال آنکه اکنون به دنبال کاهش نیرو به نفع حضور واحدی نظامی متشکل از سایر متحدان اروپایی است.

همزمان، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، هرگونه حضور نظامی در خاک مالی را رد کرده و گفته بود هیچگونه مذاکرات رسمی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: