آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 مهر ماه 1400 = 26-09 2021

چه کسانی به طور غیرمستقیم به طالبان کمک مالی می‌کنند؟

روزنامه ایتالیايی ایل‌جورناله ایتالیا نوشت: اقتصاد در افغانستان متوقف شده است. از زمانی که طالبان وارد کابل شدند فعالیت های اصلی تحت الشعاع این تحول سیاسی قرار گرفتند. اکثر بانکها تعطیل شدند. ذخایر دولت مسدود شدند، کمک های انساندوستانه تعدیل شدند. برای اربابان کابل چالش واقعی این ماهها دستیابی به منابع مالی لازم برای پیشبرد کشور است. اولین گزینه می تواند همان بازارهای گسترده ای باشد که همواره اقتصاد افغانستان را تغذیه نمودند و در رأس همه تجارت تریاک. ترسیم راه های مربوط به این بازار ویژه می تواند به معنای درک این موضوع باشد که اولین حمایت مالی مهم غیرمستقیم به امارت جدید طالبان از کجا دریافت خواهد شد.
در سطح جهانی سال هاست که شاهد افزایش تصاعدی مصرف مواد مخدر هستیم. این امر در اروپا و نیز کشورهای در حال توسعۀ آسیایی و نیز در کشورهای قارۀ آمریکا صورت می گیرد. تقاضا برای مواد مخدر به طور مداوم در حال افزایش است و به نظر می رسد که این بازار بیش از پیش درآمدزا باشد.
۸۰% تریاک مصرفی در جهان از افغانستان می آید. بنابراین این کشور مهم ترین تأمین کننده تریاک در بازار جهانی است. از اینجاست که همه چیز آغاز می شود. طبق داده های سازمان ملل تعداد هفت استان این کشور زیر کشت تریاک است که مهم ترینش هلمند واقع در جنوب افغانستان است که یکی از پایگاه های مهم طالبان به شمار می آید.
این بازار چنان فعال است که حتی در سال پاندمی دستخوش بحران نشده است و این خبر خوشی برای اربابان جدید افغانستان است. طالبان برای اداره کشور به شدت به پول نقد نیاز دارند. پیش از این نیز طالبان درآمدهای مختلفی از تریاک کسب نمودند. آنها در سال ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۱.۶ میلیارد دلار به جیب زدند. می توان گفت که چنانچه طالبان بدون آنکه بر مسند قدرت باشند چنین درآمد هنگفتی داشته اند اکنون شاهد افزایش این درآمدها خواهند بود.
می توان گفت که کسانی که در خارج اقدام به خرید تریاک نماید، تلویحاً و به طور غیرمستقیم به بقای این امارت کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه روسیه و اروپا از مصرف کنندگان عمده مواد مخدر می باشند، سازمان های تبهکار توزیع کننده هروئین در این مناطق می توانند ناگهان در صحنۀ ژئوپلیتیک به نقش آفرینی بپردازند.
۹۲% تریاک مصرفی در اروپا در اروپای غربی به فروش می رسد. می توان گفت که ایتالیا، فرانسه و آلمان مقصد اصلی این بازار به شمار می آیند. بنابراین از کشور ما نیز می تواند همان سرمایه های لازم برای کمک مالی به طالبان ارسال شود. پول هایی که توسط سازمان های تبهکار محلی و نیز تعداد بسیاری از دلالان مدیریت می شوند. اینجاست که پای سازمان های تبهکاری فعال در تاجیکستان و ترکیه نیز به میان کشیده می شود. کشورهایی که نقش ترازیت را ایفا می کنند. و نیز سازمان های مافیایی حوزۀ بالکان که قبل از ورود هروئین به غرب اروپا حکم سکوی پرتاب دارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: