آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 مهر ماه 1400 = 27-09 2021

ورود بدون کنترل زائران اربعین و خطر بروز ​موج جدید کرونا

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص ورود بدون کنترل زائرین اربعین هشدار داده است .

غلامرضا جلالی گفته که حتی در شرایط واکسیناسیون با گستره بالا نیز نباید رویکرد بهداشت‌محور و انضباط اجتماعی در برابر شیوع ویروس کرونا تضعیف شود.

وی گفته همه زایران اربعین باید تحت بررسی و تست پی سی آر قرار گرفته و افراد با تست مثبت تحت قرنطینه هوشمند قرار گیرند در غیر این صورت امکان بروز موج جدید همه گیری ویروس در ایران وجود دارد.

او گفته که سطح واکسیناسیون درایران هنوز به حالت مطلوب نرسیده و براساس تجربه کشورهای موفق در کنترل ویروس کرونا ردیابی ویروس و کنترل هوشمند بیماری در کنار موضوع واکسیناسیون باید مورد توجه باشد.

به جای صادرات برکت، حیات‌وکس وارد کردیم

اگرچه جمهوری اسلامی روی ساخت واکسن داخلی اصرار زیادی داشت اما به نظر می‌رسد امارات زودتر خود را به بازار واکسن رساند. این کشور به جز ایران به کشورهای دیگری از جمله فیلیپین نیز واکسن صادر کرده است. مقامات درباره واردات واکسن اماراتی به کشور توضیحی نمی‌دهند. البته پیش‌تر علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ در گفتگو با تجارت‌نیوز واردات واکسن حیات‌وکس به ایران را تائید کرده بود.

غالب واکسن‌های وارداتی به کشور سینوفارم چینی است. سایر واکسن‌ها مانند آسترازنکا و اسپوتنیک در حجم انبوه وارد نشده است. اما مدتی است که واکسن دیگری نیز به سبد واکسن‌های کشور اضافه شده و آن حیات وکس ساخت امارات است.

در ایران نیز پنج واکسن مجوز اضطراری گرفتند اما نه برکت توانست وعده تحویل ۵۰ میلیونی واکسن تا شهریور را محقق کند و نه واکسن‌های دیگر توانستند به واکسیناسیون عمومی برسند. یکی می‌گوید کار پیچیده بود و آن یکی شرکت می‌گوید وزارت بهداشت مانع‌تراشی کرد.

هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن، تولید‌کننده واکسن اسپایکوژن، واکسن مشترک میان ایران و استرالیا، روز گذشته گفت: «وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول، به‌عمد جلوی سرعت‌گرفتن فازهای آزمایشی این واکسن را گرفتند که واکسن خاصی به واکسن داخلی اول بدل شود.»

در همین دوره بیش از صدهزار نفر جان خود را از دست دادند. پروژه واکسن داخلی به نتیجه نرسید و خانواده‌های زیادی نیز داغدار شدند. اما در همین دوره امارات هم برای واکسیسناسیون عمومی واکسن وارد کرد و هم توانست تحت لیسانس سینوفارم پکن واکسن خود را تولید کند و به کشورهای دیگر بدهد.

البته جمهوری اسلامی هم قرار بود واکسن کرونا صادر کند! اواخر فروردین ماه بود که مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام گفت: «حداقل دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه به صورت مکتوب و مصرانه به دنبال مذاکره برای خرید واکسن از برکت هستند اما بعد از رفع نیاز داخلی به این کشورها صادرات خواهیم کرد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: