آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 مهر ماه 1400 = 28-09 2021

کنکور؛ افزایش شمار دانشجویان بهائی محروم از تحصیل

کنکور ۱۴۰۰؛ افزایش شمار دانشجویان بهائی محروم از تحصیل

خبرگزاری هرانا – با گذشت زمان هویت یکی دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری امسال که در نتایج این آزمون با ایرادات مختلفی از جمله “مردود” و “مردود صلاحیت عمومی” در سایت سازمان سنجش مواجه شده و به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند احراز شد. با احتساب وی شمار شهروندان بهائی محروم از تحصیل در کنکور ۱۴۰۰ که تاکنون هویت آنها توسط هرانا احراز شده به ۸ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام‌هایی از جمله “مردود” و “مردود صلاحیت عمومی” روبه‌رو و به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

نام یک تن از این شهروندان بهائی “فروتن رحمانی، متولد ۱۳۸۲، ساکن کرج، دارای رتبه ۱۰۹ در کنکور رشته ریاضی و فیزیک” توسط هرانا احراز شده است.
با احتساب وی شمار شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۰ که با عناوین مختلفی از جمله “مردود” و “مردود صلاحیت عمومی” به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند تاکنون به ۸ تن رسید.
هرانا پیشتر در گزارشی از مواجه شدن ۷ شهروند بهائی دیگر به نام‌های الینا قلیزاده روشنکوهی متولد ۱۳۸۲، نورا نبی پورکلنکاری متولد ۱۳۸۱، مصباح میثاقی و پارسا چرخند، از ساکنین ساری و فروزان نیکوکار رتبه ۷۹۰۰ ساکن تهران، نسیم شهریاری و مهسا فروهری” با این پیغام‌ها خبر داده بود.

از میان این افراد مهسا فروهری پیش از این نیز بارها پس از شرکت در کنکور سراسری با ایرادات مختلف مواجه و به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: