آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 مهر ماه 1400 = 28-09 2021

طالبان؛ مردم افغانستان مجبورند به زبان پشتو صحبت کنند

طالبان استفاده از گوشی‌ دوربین‌دار را برای زنان ممنوع کرد...مردم افغانستان مجبورند به زبان پشتو صحبت کنند

یک فعال سیاسی افغانستان می گوید: در حالی طالبان کابینه مورد نظر خود را معرفی کردند که انتظار می‌رفت کابینه‌ای همه شمول از همه طیف‌های مختلف معرفی کنند، اما بر خلاف قول‌هایی که داده بودند کابینه‌ای یک‌دست پشتون معرفی کردند و تنها در میان آن‌ها دو نفر تاجیک و ازبک با تفکر کاملا طالبانی وجود دارد.

وی در مورد وضعیت فرهنگی امروز طالبان نیز گفت: امروز از لحاظ فرهنگی مشکلات زیادی به وجود آمده است؛ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم افغانستان به زبان دری صحبت می‌کنند و زبان پشتو به عنوان زبان دوم میان توده‌های مردم رایج است، اما امروز طالبان مردم را مجبور کرده‌اند در اداره‌ها، رسانه‌ها و دیگر اماکن دولتی به زبان پشتو صحبت کنند.

این فعال سیاسی گفت: وضعیت حقوق بشری را حتما از رسانه‌ها در جریان هستید؛ آزادی‌های اجتماعی به شدت محدود شده است. مدارس تنها برای پسران و در دانشگاه‌ها میان دختران و پسران پرده کشیده‌اند و اگر کسی از سوی طالبان جنایتی مرتکب شده و یا حق کسی را بگیرند مردم نمی‌توانند حقوق از دست رفته خود را از آنها باز پس بگیرند. یک عده‌ بی‌سواد بر اکثریت مردم که سال‌ها تجربه داشته‌اند حکومت می‌کنند که متأسفانه هیچ کسی حق اعتراض به آنها و انتخاب ندارد.

وی افزود: درحال حاضر طالبان دو مشکل عمده دارند: نارضایتی درونی و داخلی که با معرفی کابینه و عدم رعایت ترکیب قومی این نارضایتی بیشتر شده و عدم تمکین به خواست جامعه جهانی و کشورهای تأثیر گذار از سوی طالبان. آنها توانایی اداره کشور را ندارند

در همین حال مسؤلان کمیسیون دعوت‌ و ارشاد طالبان در مکتوبی رسمی به شهروندان ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا دستور داده‌اند که جوانان مو‌ و ریش خود را انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی اصلاح نکنند و تراشیدن ریش گناه کبیره است. آنان گفته‌اند که استفاده از تلفن‌های دوربین‌دار برای خانم‌ها ممنوع است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: