آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 مهر ماه 1400 = 28-09 2021

هشدار کارشناس: نظام بانکی افغانستان در آستانه فروپاشی

هشدار کارشناس بانکی افغانستان: نظام بانکی در آستانه فروپاشی است

رئیس یکی از بزرگترین موسسات اعتباری افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است که نظام بانکی آن کشور در آستانه فروپاشی است.

موسی کلیم فلاحی، مدیرعامل "بانک اسلامی افغانستان" گفته است که همزمان با اضطراب مشتریان شبکه بانکی و موجودیت بخش مالی این کشور گرفتار "بحران نابودی" است.

آقای فلاحی که به خاطر هرج و مرج کنونی در کابل به طور موقت در دوبی مستقر شده، گفته است که "در حال حاضر، خروج پول از شبکه بانکی در ابعاد وسیع صورت می‌گیرد" و افزوده است که "عملیات بانکی به برداشت از حساب‌ها منحصر شده زیرا اکثر بانک‌ها عملا خدمات مالی دیگری در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند."

شرایط اقتصاد افغانستان حتی قبل از تسلط طالبان در ماه اوت هم چندان باثبات نبود.

اقتصاد این کشور به شدت به کمک‌های خارجی وابسته است و به گفته بانک جهانی، تا حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان از محل کمک‌های بین المللی تامین می‌شده است.

اما از زمان تسلط طالبان، کشورهای غربی دسترسی آنان به منابع مالی بین‌المللی را مسدود کرده‌اند که شامل وجوه منظور شده توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم می‌شود که پیشتر افغانستان می‌توانست به آنها دسترسی داشته باشد.

آقای فلاحی می‌گوید چنین محدودیتی طالبان را تشویق می‌کند درصدد یافتن منابع دیگری برای کسب حمایت مالی برآید. او می افزاید که "آنها منتظر چین و روسیه و برخی دیگر از کشورها هستند.... و به نظر می‌رسد که دیر یا زود مذاکرات در این مورد به نتیجه خواهد رسید."

چین پیشتر از تمایل خود برای کمک به بازسازی افغانستان و همکاری با طالبان سخن گفته است.

نشریه چینی گلوبال تایمز، وابسته به دولت چین، در مقاله‌ای نوشته که "ظرفیت عظیمی برای همکاری در بازسازی افغانستان وجود دارد" و افزوده است که چین "قطعاً یک بازیگر مهم است".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: