آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 مهر ماه 1400 = 29-09 2021

کارشناس: امیدی به احیای برجام نیست/فشار غرب بر چین

فشار غربی‌ها بر چین برای کاهش خرید نفت ایران

یک کارشناس مسائل بین الملل در تهران با اشاره به اینکه مذاکرات برجام در حال حاضر به نوعی به محاق رفته است، اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن بایدن، بسیاری از کارشناسان و حتی دولت ایران پیش‌بینی می‌کردند ظرف مدت کوتاهی آمریکا به برجام برگردد، اما با گذشت نزدیک به ده ماه از حضور دموکرات‌ها هنوز هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و علیرغم ۶ دور مذاکرات صورت گرفته در وین، آمریکا از مواضع خود کوتاه نیامده‌ است.

فریدون مجلسی در گفتگو با فرارو افزود: با توجه به چشم اندازی که وجود دارد به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها اتفاق خاصی در حوزه برجام رخ دهد، در این زمینه برای اینکه بن بست مذاکرات از بین رود، باید دوطرف از مواضع خود عقب نشینی کرده و به نوعی از برخی از خطوط قرمز خود عدول کرده، اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از طرفین چنین کاری را انجام نخواهند داد. زیرا که دو طرف هیچ اطمینانی به یکدیگر ندارند.

این دیپلمات اسبق اضافه کرد: به اعتقاد بنده مسئله اصلی که باعث می‌شود برجام به نتیجه نرسد، مسئله موجودیت اسرائیل است، این موضوع خلاف دکترین امنیت ملی آمریکا بوده، چرا که دولت‌های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه همواره حفظ تامین امنیت اسرائیل را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرده‌اند، بنابراین در چنین شرایطی جمهوری اسلامی و آمریکا به هیچ توافقی دست پیدا نخواهند کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که مسایل بین ایران و آمریکا فراتر از مسائل هسته‌ای است و با توجه به خصومت، دشمنی و بی اعتمادی که بیش از چهار دهه است که بین دو کشور وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که مشکلات حل شود بنابراین تا زمانی که دو طرف خواسته‌هایی دارند که در مقابل هم قرار دارد، برجام همچنان در تعلیق خواهد بود و این بلا تکلیفی ادامه می‌یابد.

مجلسی بیان کرد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که با تغییر دولت و کنار رفتن روحانی به عنوان رئیس جمهوری که متمایل به احیای برجام و رفع تحریم‌ها بود، شاهد روی کار آمدن دولتی هستیم که از ابتدا برجام را خسارت محض می‌دانست و نمایندگان این طیف خواستار آتش‌زدن توافق سال ۲۰۱۵ در مجلس شده بودند، بنابراین با روی کار آمدن چنین دولتی انتظار می‌رفت، برجام دیگر مورد توجه دولت قرار نگیرد.

این تحلیل‌گر مسائل جهانی تصریح کرد: اما شاهد هستیم دولت ابراهیم رئیسی سیاست مشخصی را در قبال برجام اعلام نکرده، اما اگر قرار باشد که مخالفان دیروز برجام که امروز در دولت مستقر هستند، همچنان سیاست قبلی خود را ادامه دهند، باید منتظر ادامه کشمکش‌ها و افزایش نزاع بین ایران و غرب باشیم، مگر اینکه آن‌ها بخواهند تغییر روند بدهند که این موضوع نیز بسیار بعید است، بنابراین در چنین وضعیت چشم انداز روشنی برای رفع تحریم و احیای برجام به اعتقاد بنده وجود ندارد.

فشار غربی‌ها بر چین برای کاهش خرید نفت ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی و اروپایی در تماس با مقامات دولتی چین از آن‌ها خواستند واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

این مقامات می گویند خرید نفت از ایران توسط برخی شرکت‌های چینی با وجود تحریم‌های واشنگتن به رژیم تهران برای دور زدن تحریمها کمک می کند، از این رو آن‌ها در تلاشند تا این گزینه را نیز محدود کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود در این رابطه گفت: دولت آمریکا به دقت معاملات نفتی ایران و چین را تحت نظر دارد و از تمام خرید‌هایی که شرکت‌های چینی از ایران انجام می‌دهند، آگاه است.

او گفت: ما از اهرم‌های تحریمی خود برای جلوگیری از فرار رژیم ایران از تحریم‌های واشنگتن استفاده کرده ایم و اگر لازم باشد آن را تشدید خواهیم کرد. با این حال ما به عنوان بخشی از سیاست‌های خود در قبال ایران گفتگو با همتایان چینی خود را ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنیم این راه می‌تواند موثرتر باشد.

یک مقام اروپایی هم به منابع خبری اعلام کرد این درخواست بخشی از موضوعاتی بود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به چین مطرح کرده است. یکی از موضوعات اصلی غرب این است که چین چه میزان نفت از ایران خریداری می‌کند.



حقیقتگو September 29, 2021 09:09 PM

متاسفانه غربی ها ازمتن قرارداد فاجعه بارواستعماری طولانی مدت 25ساله و یا حتی بیشتر چینی ها با خامنه ای بی خبرند که تصورمی کنند حکومت چین رامی توانند واداربه قطع خرید نفت ازایران کنند اگرمتن قرارداد افشا شود چین صاحب اکثریت منابع نفتی ایران با جمع پالایشگاه هاوتولیدات پتروشیمی شده است ودرحقیقت چین ازایران نفت نمی خرد بلکه نفت متعلق به خودش را ازایران کشتی کشتی به چین می برد بدون شک اگرتهدیدات غربی برعلیه چین افزایش یابد حکومت چین متن این قرارداد را افشاخواهد کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: