آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 مهر ماه 1400 = 29-09 2021

اختلافات جمهوری اسلامی و عربستان دوباره سر باز کرد

حکومت ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان که از جامعه جهانی خواسته با نقض برجام از سوی تهران مقابله کند، درخواست کرده که فعالیت‌های هسته‌ای عربستان هم تحت نظر آژانس قرار بگیرد.

تقریبا هم‌زمان با انتشار این خبر، در تهران اعلام شد که هیچ‌گونه تماسی میان علی شمخانی با مقامات عربستان سعودی انجام نشده است. یک "منبع مطلع" در دبیرخانۀ شورای عالی امنیت گفت: "هیچ‌گونه ملاقات یا تماسی میان دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد".

این در حالیست که خبرگزاری فرانسه امروز به نقل از سه منبع عراقی گزارش داد که یک مقام ارشد امنیتی رژیم ایران و یک مقام سعودی اخیرا در بغداد با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی یادآوری می‌کنند که "طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر دیدار علی شمخانی با عادل‌الجبیر در بغداد منتشر شده بود". عادل‌الجبیر که قبلاً وزیر خارجۀ عربستان بود، در حال حاضر سمت "وزیر مشاور در امور خارجی" را دارد، با اینحال گفته می‌شود که هدایت روابط خارجی کشور همچنان به عهدۀ اوست.

در حالیکه گفته می شود دیپلمات های جمهوری اسلامی و عربستان در عراق دور تازه ای از مذاکرات را برای حل و فصل اختلافات آغاز کرده اند، برخی رسانه های حکومتی امروز با حمله به عربستان نوشتند: وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادعاهای بی اساس خود درباره آنچه نقض معاهدات و توافق نامه های بین المللی مرتبط با توافق هسته ای توسط ایران می خواند را تکرار کرد.

حمله رسانه‌های جمهوری اسلامی به مقام سعودی

رسانه های حکومتی امروز با حمله به عربستان نوشتند: «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس گفته: جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت‌های خود در قبال «نقض‌های صورت گرفته توسط ایران علیه توافق‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای» عمل کند.

وی در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل که به مناسبت روز جهانی برچیدن کامل سلاح‌های هسته‌ای برگزار شد، با تکرار یاوه‌سرایی‌ها در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، گفت که جهان باید در برابر «اقدام‌های تنش‌زای ایران و تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور علاوه بر فعالیت‌های پژوهش و توسعه که در تناقض با ادعاهای تهران مبنی بر صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن است»، به مسئولیت خود عمل کرده و با آن مقابله کند.

بن فرحان در ادامه اتهام پراکنی‌های ضد جمهوری اسلامی ایران خود افزود: «پادشاهی عربستان از تلاش‌های بین‌المللی به منظور تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه و بلندمدت و همچنین اقدام برای ممانعت از دستیابی تهران به توانمندی و قابلیت تبدیل استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند».



حقیقتگو September 29, 2021 08:56 PM

چرا دردوران حکومت ترامپ عربستان درصدد مذاکره با حکومت اخوندی برنیامد ودردوران حکومت بایدن به مذاکرات با دشمنش حکومت خامنه ای رو آورده است ؟ بایدن که درقد علم کردن برعلیه حکومت آخوندی همه شکل وفرمی درمانده است ازروی ناتوانی و ذلالت تمام متوصل به مقامات حکومتی کشورهای دیگری شده است که خامنه ای را برای مذاکرات برجام ترقیب کنند بهیمن دلیل هم بود وزیرخارجه بایدن راهی کشورهای عربی شد که بله چه پول و چه با قول روابط های آنچنانی با حکومت آخوندی خامنه ای تازی را بپای میزمذاکرات برجام بکشانید بله جواب حکومت اخوندی به عربستان این بود که دخالت دراین مورد نکند وچرا عربستان باید تاسیات اتمی داشته باشد و ما نه ! ودرحقیقت واسطه گران بایدن دراین مورد شکست خوردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: