آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 مهر ماه 1400 = 29-09 2021

برجام؛ ابتکار جدید برای تحریم کامل و افزایش قیمت دلار

یک منبع حکومتی امروز با اشاره به فشار تازه آمریکا بر چین برای کاهش خرید نفت ایران نوشت: طرحی پیچیده برای تحریم کامل جمهوری اسلامی و جلوگیری از ورود ارز به ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفته است.

با اعلام این خبر امروز قیمت دلار به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. اسکناس آمریکایی ساعت ۱۱ امروز، ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار آزاد قیمت داشت و نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان افزایش پیدا کرد. یورو نیز ۳۳ هزار و ۱۰ تومان معامله شد و رشد ۲۰۰ تومانی را به ثبت رساند.

به گفته یک کارشناس مسائل اقتصادی، در صورتی که دولت رئیسی نتواند به بازار دلار تزریق کند، در روز‌ها و ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت دلار در بازار خواهیم بود.

مسعود دانشمند با اشاره به این که قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در سه هفته اخیر دلار در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان زیادی را تجربه کرد، شاهد هستیم که از دوشنبه شب با افزایش قیمت وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه دلار در بازار، تقاضا فزونی یافته و همین عامل موجبات افزایش قیمت را در بازار فراهم آورده، از سویی به دلیل اینکه ورودی ارز به کشور بسیار کم بوده، این موضوع کمبود اسکناس فیزیکی در بازا را تشدید کرده است.

دانشمند در پاسخ به این سوال که ابراهیم رئیسی به بانک مرکزی دستور داده بازگشت ارز‌های بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها را پیگیری کند، این موضوع آیا در بازار تاثیر گذار است، اظهارداشت: اینکه در خفا و محرمانه توافقاتی صورت گرفته باشد، ما از آن اطلاعی نداریم، اما اگر قرار بود که اتفاقی در این زمینه رخ دهد باید اخبار آن منتشر می‌شد، بنابراین به اعتقاد بنده تحولی در آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر صورت نگرفته و کماکان به این منابع دسترسی نداریم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: تحریم‌های بانکی باعث شده ما نتوانیم نقل و انتقال بانکی و مراودات مالی با کشور‌های جهان داشته باشیم و به همین خاطر بسیاری از دارایی‌هایی ارزی‌مان در کشور‌های مختلف بلوکه شده، با توجه به این موضوع در حال حاضر برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و کالای غیر نفتی بسیار مشکل داریم و برای بازگرداندن منابع ارزی خود در روسیه و چین نیز پول نقد نمی‌توانیم وارد کنیم، بلکه در مقابل آن می‌توانیم مقداری کالا‌هایی که مشخص شده است را به کشور بیاوریم،



اردلان September 29, 2021 11:49 AM

سران بیکفایت رژیم با دخالتهای بیجا در اقتصاد ایران از جمله با فرمایشی ساختن سیاستهای پولی و ارزی کشور عملا سبب بروز انواع بیماریهای اقتصادی را در بازار فراهم آورده اند!
وضعیت لگام گسیخته ارزی در بازار بنحوی شده که تنها یک راه برای کنترل بهای این کالای حساس مانده آن هم از روش تزریق روزانه مقدار معین دلار آمریکا به شریانهای غیر معمول و در بازار ساختگی!
یعنی با فروش روزانه دلار در صرافی ملی و دیگر صرافیهایی که عامل بانک مرکزی هستند به میزان 2400 دلار با ارائه کارت ملی به مدت یکسال و به بهای اعلان روزمره از سوی بانک صورت میگیرد!
اما چنانچه بانک مرکزی نخواهد و یا نتواند دلار به بازار تزریق کند بهای ارز به مدت کوتاهی سر به فلک خواهد کشید!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: