آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 8 مهر ماه 1400 = 30-09 2021

فعال اقتصادی نزدیک به چین: روی چینی‌ها حساب نکنید!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید امروز اقتصاد ایران با خطری جدی مواجه است که هرگونه تصمیم غلطی در این زمینه می‌تواند کشور را به مسیری دشوار وارد کند.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم در ماه‌های گذشته همواره بالاتر از ۴۰ درصد بوده و روند افزایش آن هنوز متوقف نشده است. برخی تحلیل‌ها از این می‌گویند که در صورت تداوم روند فعلی، امکان رسیدن تورم حتی به نرخ ۶۰ درصد نیز وجود خواهد داشت که خیلی خطرناک است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به حذف ارز دولتی گفت: باید توجه شود که هرگونه تصمیم غلطی که منجر به شوک جدید اقتصادی به کشور شود، می‌تواند به افزایش دوباره تورم و از کنترل خارج‌شدن آن منجر شود و این خطر بزرگی است که از تمامی دستگاه‌های حاکمیتی تا مردم در بنگاه‌های اقتصادی باید به طور جدی مراقب آن باشند.

وی افزود: در سال‌های گذشته ایران و چین ارتباطات سیاسی خوبی با یکدیگر داشته‌اند، اما سؤالی برای مردم به وجود آمده که چرا چین برای دورزدن تحریم‌های آمریکا به ایران کمک نکرد. چرا چین به داد ایران نرسید؟

حریری در پاسخ به این پرسش می‌گوید: برای تحلیل این موضوع باید دو سطح سیاسی و اقتصادی را از یکدیگر جدا کنیم. در سطح سیاسی مقامات چین از رئیس‌جمهوری این کشور تا وزیر امور خارجه و سایر مقامات بار‌ها اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرند و آن را اجرا نمی‌کنند، ازاین‌رو در سطح سیاسی چنین موضوعی رخ نداده است؛ اما در سطح اقتصادی دیگر موضوع دولت‌ها نیستند و صحبت از بنگاه‌های اقتصادی است. همان‌طور که یک شرکت اروپایی از ترس تحریم آمریکا با ایران معامله نمی‌کند، احتمال دارد که یک شرکت چینی نیز همین تصمیم را بگیرد.

وی افزود: در دنیای امروز بسیاری از شرکت‌های چینی حضوری گسترده دارند؛ برای مثال شرکتی که اپراتور بندر شانگ‌های است، در ۱۸ نقطه دیگر دنیا نیز بنادری را در اختیار دارد، اگر این شرکت تحریم شود، تمام بنادرش تحریم خواهد شد. اگر کشتی‌ای که با ایران معامله کرده به این بندر وارد شود، شرکت و کشتی تحریم خواهند شد و تحریم‌های هوشمند به همین شکل عمل می‌کنند. ازاین‌رو چین در این سال‌ها تلاش کرده رابطه خود با ایران را حفظ کند، اما باید توجه داشت که وقتی بحث منافع اقتصادی مطرح می‌شود، یک شرکت چینی نیز براساس اولویت‌های خود عمل می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: