آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 مهر ماه 1400 = 04-10 2021

طالبان؛ فعالیت کتاب فروشی‌های شهر کابل متوقف شده

از سقوط پایتخت افغانستان به دست طالبان بیش از یک ونیم ماه می‌گذرد که اتحادیه ناشران این کشور اعلام کرد ٩۵درصد فعالیت کتاب فروشی‌های شهر کابل به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است.

به گزارش رادیو فرانسه، حمد سعید، رئیس اتحادیه ناشران افغانستان به شبکه خبری «طلوع نیوز» گفته است که سقوط این کشور به دست طالبان به گونه‌ای عمیق بر سطح مطالعه مردم تأثیر گذاشته و فرهنگ کتابخوانی نیز کم رنگ شده است.

سعید اضافه کرد: «وضعیت کتاب فروشان و ناشران ٩٠ درصد با بن بست روبرو است. دلیل هم این است که مردم نان به خوردن، لباس به پوشیدن و مکان به زند‌گی کردن نداشته باشند، طرف کتاب و مطالعه متوجه نمی‌شوند.»

اما برخی از کتابخانه‌ها و انتشارات که هنوزهم در شهر کابل فعالیت دارند می‌گویند که کارشان با رکود شدید مواجه است.

جاوید فرهاد، شاعر و نویسنده افغان می‌گوید: «وقتی فقر فرهنگی در یک کشور و در یک جامعه حاکم شد، بی‌تردید آن‌جا دیگر بحثی از توسعه فرهنگی و ارزش‌هایی که مبتنی بر توسعه در حوزه فرهنگ، ادبیات و هنر و درکل فناوری و عرصه‌های مختلف است به عقب می‌گراید و این یک فاجعه بزرگ را فرا راه توسعه فرهنگی شکل می‌دهد.»

جاوید که مسئول نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر کابل است، می‌گوید: «مردم از نگاه اقتصادی با یک رکود مواجه شده‌اند و بر آن اساس، دیگر پول ندارند که بیایند از ما کتاب بخرند. به این دلیل، فروش کتاب‌های ما به شدت کاهش یافته است.»

بیشتر کاربران افغان از متوقف شدن فعالیت کتاب فروشی‌های شهر کابل ابراز نگرانی کرده و گفته اند که مردم این کشور علاوه بر فقر اقتصادی، با فقر شدید فرهنگی نیز مواجه خواهند شد.

نسیم ظفری، کاربر افغان نوشت: «وقتی که تحصیل کرده‌ها بیکار و خانه نشین و بی‌سوادان در ادارات کار کنند کتاب خواندن چی فایده؟»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: