آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 مهر ماه 1400 = 04-10 2021

کرمانشاه؛ یک نفر را با اجرای مراسم قسامه اعدام کردند

خبرگزاری هرانا – یک زندانی که با وجود نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه روز پنج‌شنبه ۸ مهرماه در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز پنج‌شنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۰، یک زندانی در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد.

هویت این شهروند “ماشااله سبزی” توسط هرانا احراز شده است. به گفته یک منبع مطلع این زندانی تا آخرین لحظه و پیش از اجرای حکم اتهام انتسابی را قبول نکرده است.

آقای سبزی در سال ۱۳۸۹ به اتهام قتل بازداشت و مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی کرمانشاه و شهرهای دیگر استان مورد بازجویی قرار گرفت. گفته می‌شود که در جریان بازداشت برای اعتراف اجباری مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته، اما اعترافی در این خصوص نکرده بود. نهایتا قاضی به دلیل نبود مدارک و دلایل کافی موضوع را لوث تشخیص داده و جلسه دادگاه را برای برگزاری مراسم قسامه تجدید کرد. این شهروند پس از برگزاری مراسم قسامه و سوگند یاد کردن ۵۰ تن مبنی بر وقوع قتل توسط متهم محکوم به قصاص شد.

آقای سبزی پیشتر در فایلی صوتی که در فضای مجازی منتشر شده بود در خصوص پرونده خود گفته بود:«از بدو پرونده سازی از طریق وکیل شکات که یک قاضی با تجربه بازنشسته قضایی است با سندسازی دروغ سناریو پیاده کرده و به دو نفر مشاوره دادند و آنها را تطمیع کردند که مرا در صحنه قتل دیده‌اند. پس از یک ماه یکی از آنها نوشته‌ای مکتوب ارائه داد که قسم او از طرف شاکیان و وکیل آنها بوده و اغفال شده است. نفر بعدی نیز پس از بررسی مشخص گردید که به جرم قسم دروغ به شش ماه حبس محکوم شده و کارش قسم خوردن دروغ است و در پرونده موجود است.»

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.
بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: