آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 مهر ماه 1400 = 05-10 2021

آینده‌ای تیره و تار در انتظار بهداشت و درمان در ایران

تلاش سپاه پاسداران برای تسلط بر سازمان نظام پزشکی ایران پس از ده سال "نتیجه" داد و حالا ریاست این سازمان به دست بسیجی‌ها افتاده است. مسئولان سابق این نهاد به خصوص موضعی انتقادی در باره ممنوعیت ورود واکسن داشتند.

سپاه پاسداران پس از تسخیر ریاست مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شورای مناطق ‌آزاد تجاری و بسیاری نهاد‌های حکومتی از نظامی و امنیتی گرفته تا اقتصادی، در صدد تسلط بر تشکل‌های صنفی، مدنی و علمی کشور برآمده است. نوشته‌ی حاضر به چگونگی تسلط این نهاد نظامی بر سازمان نظام پزشکی یکی از دیرپاترین تشکل‌های صنفی کشور می‌پردازد.

دورخیز سپاه برای تصاحب ریاست کل سازمان نظام پزشکی از تیرماه در پی رد صلاحیت گسترده نامزدها از سوی هیأت نظارت بر انتخابات این تشکل کلید خورد که همان موقع انتقادات زیادی را در پی داشت. دکتر عبدالحسین روح‌الامینی که خون فرزندش محسن را وجه‌المصالحه تداوم حضور در قدرت کرد، ریاست و پیرحسین کولیوند، دبیری هیأت نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی را به عهده داشتند.

مطابق برنامه از پیش طراحی شده، کسانی که به نظر می‌رسید اقبال بالایی در میان پزشکان شرکت‌کننده در انتخابات دارند، احراز صلاحیت نشدند و دلیل مشخصی نیز برای ردصلاحیت آن‌ها اعلام نشد.

همان موقع روزنامه شرق گزارش داد که تلاش‌های خبرنگارش برای گفت وگو با دکتر عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس هیئت مرکزی انتخابات، دکتر رضا آریانپور و دکتر سیدمحمد پاکمهر، نمایندگان مجلس حاضر در هیئت مرکزی، برای پرس وجو کردن درباره علت این ردصلاحیت‌ها به جایی نرسید.

تاجرنیا، مشاور عالی رئیس کل و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی، تأکید کرد که در این دوره «با توجه به برنامه‌ریزی‌ قبلی، عمدتاً هیئت‌های نظارت را از میان اعضای بسیج جامعه پزشکی انتخاب کردند.»

او پیش‌بینی کرد که گزینش رئیس بسیج جامعه پزشکی به ریاست کل سازمان نظام پزشکی کشور امری پیشاپیش تعیین شده است. او همچنین خبر داد که «تقریبا به همه کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند»، گفته شده «انصراف دهید تا رد صلاحیت در پرونده ‌تان ثبت نشود!».

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ۱۵ تیرماه در نامه‌ای خطاب به جامعه پزشکی ایران، نسبت به روند اعمال شده در رد صلاحیت‌ها انتقاد کرد و خبر داد که «بسیاری از همکاران ارزشمند و چهره‌های سرشناس و شاخص جامعه پزشکی، تعداد قابل توجهی از اساتید محترم و رؤسای انجمن‌های علمی و افراد مورد توجه و اقبال عموم جامعه پزشکی از دایره انتخابات حذف و رد صلاحیت شدند.»

چنانچه از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد محمد رئیس‌زاده، در پی یک انتخابات مهندسی‌شده به ریاست کل سازمان نظام پزشکی برگزیده شد. وی که متولد ۱۳۵۴ است از سال ۸۹ تا ۹۸ ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور را به عهده داشته است. او همچنین در سال‌های ۹۲ و ۹۳ قائم مقام بیمارستان بقیه‌الله و از سال ۹۳ تا ۹۵ معاون آموزش دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله و از سال ۹۶ تا کنون رئیس دانشکده پزشکی بقیه‌الله سپاه پاسداران بوده است.

وی در حالی به ریاست نظام ‌پزشکی رسید که بسیج جامعه پزشکی علیرغم سهمیه ۴۰درصدی بسیج و سپاه و جانبازان و معلولان جنگ و خانواده شهدا و .... اقبال زیادی در جامعه پزشکی ندارد، و از طریق مهندسی انتخابات، عنان نظام پزشکی را در شهرستان‌های بزرگ در اختیار گرفته است.

براساس سیاست جدید نظام اسلامی، روند انتخابات آزاد در میان جناح‌ها و باندهای رژیم و تبدیل آن به رأی گیری‌های از پیش تعیین تکلیف شده، از نهادهای حکومتی به کلیه‌ی تشکل‌های صنفی و مدنی و علمی کشور نیز تسری داده می‌شود. به این ترتیب نهاد‌های صنفی و تخصصی نیز با اعمال «تصفیه‌های درون سازمانی» به چنگ نهادهای قدرت و به ویژه سپاه پاسداران می‌افتند.

در ماه‌های اخیر حضور سپاه پاسداران در عرصه بهداشت و درمان پررنگ تر از گذشته شده است. ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ جلسه مشترک وزارت بهداشت و سپاه پاسداران جهت فعال کردن «طرح شهید سلیمانی» در محل ستاد سپاه پاسداران و با حضور فرمانده سپاه قم و دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی به شکل وبینار با فرمانده کل سپاه و وزیر بهداشت، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه برگزار شد.

با توجه به سیاست سپاه، انتخاب محمد رئیس‌زاده به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی در حالی که سکان وزارت بهداشت و درمان به دست بهرام‌عین‌‌اللهی معاون اسبق بهداری سپاه پاسداران افتاده، خبر از روزهای تیره‌و تار بهداشت و درمان کشور می‌دهد.

برگرفته از سایت دویچه وله فارسی



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: