آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 14 مهر ماه 1400 = 06-10 2021

تایوان: تنش‌ها با چین بدترین در چهل سال گذشته است

تایوان می گوید که خود را برای حمله پکن آماده می‌کند

مقام‌های ارشد تایوان پس از آن که چین در اقدامی بی‌سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را در پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی می‌کنند.

رئيس جمهوری تایوان در نشریه فارن افرز و در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع نوشت: سقوط احتمالی تایوان، پیامدهای گسترده‌ای برای صلح منطقه‌ای و نظم جهانی دموکراسی در پی خواهد داشت و نشان خواهد داد که در نزاع جهانی بین ارزش‌ها در جهان امروز، این اقتدارگرایی است که بر دموکراسی برتری دارد.

وزیر دفاع تایوان نیز امروز (چهارشنبه) و چند روز پس از پرواز بی سابقه هواپیماهای چینی به منطقه دفاع هوایی این جزیره، گفت: تنش‌های نظامی با چین در بدترین حالت خود در بیش از ۴۰ سال گذشته قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌ها بین تایپه با پکن که مدعی مالکیت این جزیره است، شدت گرفته و جنگنده‌های نظامی چینی بارها در حریم دفاع هوایی مشخص تایوان پرواز کرده‌اند.

تایوان گزارش کرده که در طول چند روز گذشته که از جمعه آغاز شده، نزدیک به ۱۵۰ جنگنده ارتش چین وارد حریم دفاع هوایی تایوان شده و دولت تایپه می‌گوید این بخشی از تداوم سیاست ارعاب و تهدید دولت پکن محسوب می‌شود.

"چیو کو-چنگ"، وزیر دفاع تایوان در پاسخ به سوال یکی از قانونگذاران درباره تنش‌های کنونی نظامی با پکن در پارلمان این کشور گفت: اوضاع کنونی بدترین حالت ممکن در طول ۴۰ سال گذشته از زمان پیوستن من به ارتش تایوان است. همچنین خطر بروز اقدامی اشتباه در سراسر تنگه حساس تایوان وجود دارد.

وی به کمیته بررسی پارلمانی مسئول رسیدگی به هزینه‌های ویژه نظامی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار برای تسلیحات ساخت تایوان شامل ناو و موشک گفت: برای من به عنوان یک فرد نظامی فوریت رویارویی و رسیدگی به تنش موجود وجود دارد.

چین می‌گوید، تایوان را در صورت لزوم با زور تحت حاکمیت خود برمی‌گرداند و تایوان نیز می‌گوید یک کشور مستقل است و از آزادی و دموکراسی خود دفاع کرده و چین را مسئول و مقصر این تنش می‌داند.

وزیر دفاع تایوان همچنین اعلام کرد، چین در حال حاضر توانایی حمله به تایوان را دارد و تا سال ۲۰۲۵ قادر به حمله در مقیاس کامل خواهد بود.

وی افزود: تا سال ۲۰۲۵، چین هزینه و استهلاک را به کمترین میزان خود خواهد رساند. در حال حاضر این ظرفیت را دارد، اما به راحتی جنگی را آغاز نخواهد کرد چرا که باید بسیاری از موارد دیگر را در نظر گرفت.

آمریکا به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده نظامی تایوان بار دیگر بر تعهداتش در قبال این جزیره تاکید کرده و همچنین چین را مورد انتقاد قرار می‌دهد. پکن، سیاست‌های واشنگتن را در حمایت از تایوان با فروش تسلیحات و اعزام ناو از طریق تنگه تایوان عامل اصلی افزایش تنش‌ها می‌داند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: