آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 15 مهر ماه 1400 = 07-10 2021

درس‌هایی از ترور سادات؛ زلزله‌ای که خاورمیانه را لرزاند

درس‌هایی از ترور انور سادات؛ «زلزله‌ای که پس‌لرزه‌هایش کماکان خاورمیانه را می‌لرزاند. ترور سادات، برخلاف ترور کندی، کاری «یک‌باره» نبود، بلکه بخشی از روندی گسترده‌تر بود که خاورمیانه را مسموم کرد.

اسلامگرایان افراطی در جریان یک رژه نظامی در قاهره در 6 اکتبر 1981 محمد انورالسادات رئیس‌جمهوری مصر را به ضرب گلوله به قتل رساندند. به گفته روزنامه «جروزالم پست»، آن رویداد «زلزله»‌ای بود که «پس‌لرزه‌»هایش کماکان خاورمیانه را می‌لرزاند.

ترور سادات ادامه طبیعی آن چیزی بود که دو سال قبلش در ایران رخ داد، هنگامی که روح الله خمینی حکومت اسلامگرایان را در ایران برقرار کرد. در همان سال، تصرف مسجد جامع مکه توسط اسلامگرایان افراطی منجر به کشته شدن صدها نفر شد. روند اسلامیزه کردن پاکستان نیز چهره این کشور را تغییر داد.

ترور سادات جلوه‌ای از اسلام رادیکال و خشونت‌آمیز بود که تمدن غربی را از بیخ و بن رد می‌کرد، و نشانه‌ای از آنچه بود که برای منطقه در پیش بود. آنچه در ایران روی داد، در آن کشور ماندگار نشد. انقلاب 1979 ایران باعث ظهور افراطی‌گری در منطقه شد، و برای اسلامگرایان خشونت‌گرایی که سادات را کشتند و همچنان در منطقه غوغا می‌کنند، الگویی قوی ایجاد کرد.

ایمن الظواهری، رهبر فعلی سازمان تروریستی «القاعده»، یکی از اعضای گروه تروریستی بود که سادات را کشتند. رئیس‌جمهوری مصر که می‌خواست کشورش را از اتحاد جماهیر شوروی دور و به ایالات متحده نزدیک کند، و خواهان صلح با اسرائیل بود، چهل سال است که دیگر وجود ندارد، در حالی که فردی که تمام این موارد را رد کرد هنوز هم می‌جنگد.

به گزارش العربیه، جروزالم پست» نتیجه می‌گیرد که ترور سادات، برخلاف ترور جان اف کندی، کاری «یک‌باره» نبود، بلکه بخشی از روندی گسترده‌تر بود که خاورمیانه را مسموم کرد و همچنان می‌کند. در چهلمین سالگرد ترور سادات، در زمانی که برخی می‌خواهند برای نجات جان رژیم ایران که هنوز به دنبال تحقق آرزوهای افراط گرایانه خمینی است، توافق «برجام» را احیا کنند، لازم است که جهان به «میراث سادات» بیندیشد.




ب.د.د. October 7, 2021 12:46 PM

نبود سندی در اختیار روزنامه نگاران شرق ، آنها نمی توانند سران گواتلوپ را در دست داشتن سران این نوع سیاست کثیف دانست به دید من ، اسلامیزه شدن شرق تنها دست آورد شبکه های اسلام گرای شرق نبود بلکه غرب کمک دنده هائی مهمی برای ایجاد جنبش اسلامی بنام بهار عربی را با جریان بتی محمودی ، سلمان رشیدی ، فیلم سیصد و بویژه کاریکاتورهای محمدرا در اختیار و راستای این جنبش بگونه سیاست کنش و واکنش قرار داده شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


بابک خرمدین October 7, 2021 05:20 PM

سادات روحت شاد به امید روزی در تهران میدانی به نام انور سادات نامیده شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان October 7, 2021 05:26 PM

از همه مهمتر زنده یاد انور سادات کسی بود که هرگز دوستی خود را با شاهنشاه آریامهر قربانی ملاحظات سیاسی نکرد!
ترور ایشان بدست آدمکشی چون خالد استانبولی از گروه اخوان المسلمین و اقفال المسلمین در واقع پاسخ قدرتهای برتر جهانی بود که به هدف برهم زدن صلح در خاورمیانه پایه ریزی شده بود!
یادشان گرامی!


نام نیک زنده یاد انور سادات رئیس

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: