آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 15 مهر ماه 1400 = 07-10 2021

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ به نویسنده اهل تانزانیا رسید

. این داستان‌نویس هفتاد و دو ساله تانزانیایی که آثار خود را به زبان انگلیسی می‌نویسد، در بریتانیا سکونت دارد.

به گزارش رادیو فرانسه، آکادمی سلطنتی سوئد روز پنج‌شنبه هفتم اکتبر/۱۵ مهر، جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ را به عبدالرزاق گورنه، نویسنده تانزانیایی ساکن بریتانیا اهدا کرد.

کمیته نوبل توییتی نوشت که عبدالرزاق گورنه را به دلیل آثار وی در زمینه تاثیرات استعمار و سرنوشت پناهجویان شایسته جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ تشخیص داده است.

عبدالرزاق گورنه در سال ۱۹۴۸ در جزیره زنگبار کشور تازانیا به دنیا آمد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ به عنوان پناهنده به بریتانیا رفت. این نویسنده هفتاد و دو ساله اکنون ساکن شهر برایتون است و در دانشگاه کنت بریتانیا تدریس می‌کند.

سه رمان نخست عبدالرزاق گورنه، «خاطره عزیمت» (۱۹۸۷)*، «راه زوار» (۱۹۸۸)* و «دوتی» (۱۹۹۰)* تجربه مهاجران در بریتانیای معاصر را روایت می‌کند.

بهشت» (۱۹۹۴)* چهارمین و مشهور‌ترین رمان عبدالرزاق گورنه است. این نویسنده به خاطر رمان «بهشت» که داستان آن روایت‌گر دوران استعماری آفریقا در طول جنگ جهانی اول است، در فهرست نهایی جایزه بوکر قرار گرفت.

از دیگر آثار عبدالرزاق گورنه می‌توان به «سکوت تحسین‌برانگیز» (۱۹۹۶)*، «کنار دریا» (۲۰۰۱)*، «گریز» (۲۰۰۵)*، «آخرین هدیه» (۲۰۱۱)*، «قلبی از سنگریزه» (۲۰۱۷)* و «زندگی پس از مرگ» (۲۰۲۰)* اشاره کرد.

عبدالرزاق گورنه همچنین مقالات متعددی درباره برخی از نویسندگان دوران پسا استعماری از جمله «وی اس نایپل»، «سلمان رشدی» و «زویی وایکومب» منتشر کرده است.

پیش از اعلام نام عبدالرزاق گورنه، سایت‌های شرط‌بندی از آنی اِرنو، نویسنده فرانسوی، هاروکی موراکامی، رمان‌نویس ژاپنی، انگوگی واتیونگو، نویسنده کنیایی و مارگارت اتوود، داستان‌نویس کانادایی به عنوان نویسندگانی یاد می‌کردند که بیشترین شانس به دست‌آوردن جایزه نوبل ادبیات را داشتند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: