آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 مهر ماه 1400 = 10-10 2021

روزنامه: این مردم از فشار گرانی، گرسنگی می‌ کشند

زمانی بود که می‌گفتند اگر مردم از لباس و تفریح خود هم بگذرند، از غذا و شکم‌شان نمی‌توانند بگذرند، اما حالا مدتی است که به گواه آمار‌های رسمی و اظهارنظر مسئولان نظام اقتصادی و سلامت، مردم از خورد و خوراکشان هم می‌زنند و غذای مفید کمتر می‌خورند. این درد هم فقط درد دهک‌های محروم جامعه نیست بلکه طبقه متوسط هم در زمینه تغذیه در مضیقه است.

به گزارش روزنامه همشهری، محمدرضا وفا، استاد تمام گروه علوم تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی می‌گوید: «وقتی تورم سرسام‌آور و مسائل اقتصادی باعث می‌شود گروه‌های اصلی غذایی مانند پروتئین‌ها و لبنیات کمتر مصرف شوند و تغییر در الگوی استفاده از خوراکی‌های ضروری در کوتاه‌مدت یا درازمدت داشته باشیم، بیشتر به گروه‌های آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان، نوجوانان، مادران باردار و شیرده و سالمندان آسیب می‌رسد. به‌عنوان مثال روی رشد و نمو کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد و در یک نسل مشاهده خواهیم کرد که درصد کودکان کوتاه‌قد در جامعه بیشتر شده است یا در زنان باردار شاهد تأثیر منفی در زمینه وزن‌گیری جنین خواهیم بود.»

این متخصص تغذیه درباره تأثیر حذف یا کاهش موادغذایی ضروری از تغذیه مادران باردار و شیرده، توضیح داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال اینکه نوزادان متولدشده از این مادران، در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ عمرشان دچار بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون یا سرطانی شوند بیشتر از دیگران است.

مسئولان وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش ناامنی غذایی و افزایش شاخص سوءتغذیه در استان‌های محروم، به مسئولان کشور هشدار داده‌اند که اگر به‌موقع برای وضعیت امنیت غذایی مردم کاری انجام نشود، با شیوع بیش از پیش سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها مواجه خواهیم بود.

اثر کاهش دسترسی مردم به گروه‌های اصلی غذایی، خود را در درازمدت نشان می‌دهد و مانند بیماری‌های حاد ناشی از ویروس‌ها و عفونت‌ها، افراد را در کوتاه‌مدت درگیر نمی‌کند، اما به‌گفته متخصصان تغذیه، آثار آن‌ها افراد را در میان‌مدت و درازمدت دچار بیماری‌هایی می‌کند که بعضا تا پایان عمر با آنهاست و نه‌تن‌ها کیفیت زندگی که حتی طول عمرشان را نیز کاهش می‌دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: