آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 مهر ماه 1400 = 10-10 2021

ایران؛ نرخ آسیب‌های روانی: به مرز بحران رسیده‌ایم

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ایران گفت: نرخ آسیب‌های روانی-اجتماعی کشور در برخی شاخص‌ها انقدر بالا هست که به مرز بحران رسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد حاتمی در روز جهانی سلامت روان و آغاز هفته سلامت روان، اظهار کرد: نرخ آسیب‌های روانی ـ اجتماعی کشور در برخی شاخص‌ها آنقدر بالا هست که به مرز بحران رسیده‌ایم، لذا برای مساله سلامت روان نه در طول یک هفته بلکه در طول تمام سال باید فرهنگ سازی کنیم.

وی با اشاره به پاندمی کووید ۱۹ و اثرات آن بر سطح سلامت روان مردم، افزود: بیش از ۱/۵ است جامعه تحت فشار این پاندمی است و به دلایل مختلف مردم از نظر روانی شرایط خوبی ندارند و سلامت روان افراد جامعه خصوصا افرادی که از نظر اقتصادی و جسمی با مشکل مواجه شده‌اند؛ چندان مناسب نیست و به طور کلی مطابق با شاخص‌های مختلف، سلامت روان جامعه را چندان خوب ارزیابی نمی‌کنیم.

افزایش نرخ درگیری با افسردگی، تنهایی، انزوا طلبی و وسواس

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، شاخص‌های تعیین کننده سطح سلامت روان متنوع هستند و نرخ درگیری مردم با برخی شاخص‌ها مثل افسردگی، تنهایی، انزوا طلبی و وسواس نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

حاتمی با بیان اینکه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ مردم نیاز به مشورت، صحبت و گفتگو دارند تا بتوانند با مشاوران مسائل خود را مطرح کنند، تصریح کرد: مداخله در بحران از کار‌های مهم روانشناسان و مشاوران است که در این شرایط بسیار ضرورت دارد. خیلی از خانواده‌ها نیاز شدید به خدمات روانشناسی و مشاوره دارند و بخش اعظمی از مردم کشور از این خدمات محروم هستند چراکه نرخ خدمات روانشناسی و مشاوره بالا است و اقشار کم درآمد و دارای مشکلات اقتصادی معمولا نمی‌توانند این مبالغ را پرداخت کنند.

تشکیل کمیته اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های روانی پاندمی کووید ۱۹ به کجا رسید؟

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با یادآوری اینکه این سازمان از اردیبهشت سال گذشته درخواست تشکیل کمیته اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های روانی_اجتماعی بحران کووید ۱۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا را به رئیس جمهوری وقت داد، اما توجهی به آن نشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: