آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 مهر ماه 1400 = 10-10 2021

انتخابات؛ "نه به جمهوری اسلامی" به عراق کشیده شد

خبرنگار بی بی سی فارسی در گزارشی از عراق گفت: در اين دو هفته اى كه براى پوشش انتخابات اينجا در بغداد بوده ام با تعداد زيادى بخصوص جوانان عراقى صحبت كرده ام كه نمى خواهند راى بدهند. از نگاه آنها چهره ها تكرارى است واحزاب در ميدان هم همان‌هايى كه در هجده سال گذشته بر سر قدرت بوده اند.

وی افزود: حدود ٢٥ ميليون نفر در عراق واجد شرايط راى دادن هستند اما طبق آمار سازمان ملل تنها حدود ٦٦ درصد از آنها براى كارت‌هاى ديجيتال ويژه راى دادن اقدام كرده اما حتى از آنها هم دنبال تحويل گرفتن كارت‌هايشان نرفته اند.

امروز در چند ساعت اوليه از زمان باز شدن صندوق‌ها، دست كم در حوزه راى گيرى كه براى حضور خبرنگاران اختصاص داده شده تعداد راى دهندگان زياد نبود.

حتى اگر بحساب اين بگذاريم كه امروز تعطيل است و شايد همه ديرتر ازخواب بيدار شوند باز هم تعداد بسيار كمتر از آنى بود كه در طى همين ساعتها من در سال ٢٠١٨ و دقيقا در همين حوزه راى گيرى شاهدش بودم.

در آن انتخابات مشاركت اول چيزى حدود چهل و بعد حدود سى درصد اعلام شد. با اين حال ممكن است در نهايت درصد مشاركت رقمى اعلام شود كه به نظر متناسب بيايد و علتش آن است كه كميسيون انتخابات تصميم گرفته كه درصد مشاركت را بر‌اساس تعداد كسانى محاسبه كند كه كارت ديجيتالى راى دادن گرفته اند.

در روزهاى اخير مقامات عراقى يكى پس از ديگرى ازمردم درخواست كرده اند كه پاى صندوق بيايند، از آيت الله سيستانى مرجع تقليد بسيارى از شيعيان درنجف گرفته تا برهم صالح رييس جمهورى، مصطفى كاظمى نخست وزير عراق و نچيروان بارزانى رييس اقليم كردستان.

حتى رهبران بعضى احزاب و گروه‌هاى مسلح نزديك به (رژیم) ايران مانند هادى عامرى فرمانده سازمان بدر و قيس خزعلى فرمانده عصائب اهل حق، امروز از طريق رسانه هايشان از طرفدارهاى خود خواستند تا راى بدهند و نگذارند "ناكامى ها در سيستم آنها را نااميد كند".

اما فضايى كه من در اين حوزه راى گيرى مى بينم و خبرهايى كه از ديگر حوزه ها در بغداد و شهرهاى ديگر عراق مى شنوم نشان ازاين دارد كه دعوت‌ها كارساز نبوده. عدم استقبال از انتخابات مى تواند چالش بزرگى براى مشروعيت گروهها و احزابى باشد که از زمان سقوط صدام بر سر كارند.


احتمال تحریم انتخابات عراق به خاطر جمهوری اسلامی
پنجشنبه، 15 مهر ماه 1400 = 07-10 2021

انتخابات پیش از موعد پارلمانی عراق که قرار است یکشنبه دهم اکتبر برگزار شود، پاسخی است در واقع به مطالبات آنچه انقلاب اکتبر ٢٠١٩ علیه فساد رهبران و دخالت‌های جمهوری اسلامی در عراق نامیده شد. این انقلاب شدیداً سرکوب شد و صدها نفر - عمدتاً در مناطق و شهرهای شیعه نشین کشور - در جریان اعتراض‌های خیابانی کشته شدند.

رادیو بین المللی فرانسه در گزارشی اعلام کرد: در بیست و هشت نوامبر ٢٠١٩ در شهر ناصریه در جنوب عراق تنها طی یک روز بیش از هشتاد تظاهرکننده کشته شدند. در مجموع، در اعتراض‌های سال ٢٠١٩ دست کم ٦٠٠ نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شدند. از آن تاریخ تاکنون آدم ربایی، قتل و تلاش برای قتل چهره‌های شناخته شدۀ مخالفان در سراسر عراق به اقدام‌های رایج تبدیل شده‌اند.

اگر چه مقامات دولتی گفته‌اند که عاملان این جنایات شناسایی و تحت پیگرد قرار می‌گیرند، اما، از آن تاریخ تاکنون کوچکترین اقدامی در این زمینه از جانب دستگاه قضایی عراق صورت نگرفته است. دامنه و عمق بی اعتمادی به طبقات حاکم به ویژه در بین جوانان چنان گسترده و بی سابقه است که غالب ناظران نیز تحریم گستردۀ انتخابات روز یکشنبه را بسیار محتمل و بی سابقه می دانند.

به غیر از فساد و ناکارآمدی، بیکاری به ویژه بیکاری جوانان که به تنهایی ٤٠ درصد برآورد می‌شود دیگر معضل بزرگ امروز عراق است. جوانان عراقی تردیدهای جدی نسبت به سلامت انتخابات پیش رو دارند و وقوع تقلب‌های گسترده در آن را بسیار محتمل می‌دانند به ویژه از جانب گروه‌های شبۀ‌نظامی وابسته به حکومت ایران که همچنان می‌کوشند به زور ارادۀ خود را به عراق تحمیل کنند و کرسی‌های مجلس آینده را از آن خود سازند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: