آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 مهر ماه 1400 = 11-10 2021

مانور نظامی تازه آذربایجان؛ نگرانی از بسته شدن مرزها

وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه گفته است که در آخرین ملاقات خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نگرانی‌های تهران را دربارۀ مداخلات کشورهای خارجی در آذربایجان با وی در میان گذاشته است.

عبداللهیان گفته است که جمهوری اسلامی نگران است که برخی مداخلات خارجی به تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه منجر شده و در نتیجۀ آن گذرگاه‌های مرزی بسته یا جابجا شوند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که پیش تر اظهارات تهدیدآمیزی علیه باکو به زبان آورده بود، امروز با لحنی آشتی جویانه گفت: جمهوری آذربایجان همسایه خوب ایران است و وزیر خارجه آذربایجان می‌تواند به تهران بیاید.

این سخنان در حالی مطرح شده که جمهوری آذربایجان اعلام کرده که رزمایشی را در دریای خزر از امروز آغاز کرده است؛ اقدامی که با واکنش جمهوری اسلامی روبرو شده است.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران امروز گفت: در یک ماه اخیر هفت، هشت رزمایش در خزر برگزار شده که این درست نیست. ما در زمان برگزاری رزمایش‌ خود در مرزهای شمال غربی آن را به همسایگان خود از جمله باکو خبر داده بودیم. اگر این مسایل رعایت نشود مبتنی بر حسن همسایگی نیست.


رزمایش نظامی تازه جمهوری آذربایجان در دریای خزر

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد از روز دوشنبه یک رزمایش نظامی در مناطق متعلق به این کشور در دریای خزر با مشارکت فرماندهی کل و ستاد نیرو‌های دریایی خود برگزار خواهد کرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این رزمایش از کشتی‌های جنگی و نیرو‌های ویژه دریایی برای حفاظت و دفاع از زیرساخت‌های انرژی خود در دریای خزر استفاده خواهد شد.

چندی پیش نیز جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود به همراه متحد دیرین خود ترکیه یک رزمایش نظامی در منطقه نخجوان برگزار می‌کند.

مقامات این کشور هدف از این رزمایش را مین‌روبی مناطقی که تازه از ارمنستان جدا شده است، عنوان کرده بودند.

این چندمین رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر است. پیش از این، این کشور با همکاری پاکستان، ترکیه و گرجستان چندین رزمایش نظامی در مناطق متعلق به خود انجام داده بود.

این در حالیست که به تازگی تنش میان تهران و باکو حول سه موضوع افزایش یافته است: رزمایش نظامی مشترک که نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان در کنار نظامیان ترکیه و پاکستان در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از مرز ایران برگزار کردند، محدودیت‌هایی که آذربایجان برای دسترسی رانندگان کامیون ایرانی به ارمنستان قائل شده و به بازداشت دو راننده ایرانی منجر شده است، و مناسبات آذربایجان با اسرائیل، که دشمن جمهوری اسلامی است.

برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» از سوی ارتش جمهوری اسلامی در مرزهای شمال غرب ایران به دنبال روزها نقل و انتقالات تجهیزات نظامی در منطقه نیز تنش را تشدید کرد.



حقیقتگو October 11, 2021 07:50 PM

با فروپاشی حکومت شوروی بسیاری ازکشورهائی که درتسلطش بودند آزادوخودمختارشدند همچون گرجستان وتاجیکستان ومغلولستان وارمنستان وآدربایجان شمالی وغیره وتاچندی پیش هم مشکلی درروابط بین حکومت تازی درایران وحکومت آذربایجان شمالی وجودنداشته است وقاقالی های مفت ومجانی خامنه ای و سپاه که کالاهای اساسی مورد نیاززندگی روزمره مردم ایران بوده ومی باشد وبرای پوتین هاومفت خورهای قلدروفاشیست روسی بدون هیچ مزاحمتی ازطریق آذربایجان شمالی وارد روسیه میشده است پس به چه دلیلی حکومت آذربایجان که تاکنون ازگفتن واقعیت بحران ایجادشده پرهیزکرده است چنان نگران ووحشت زده شده است که بفکربرپائی مانورنظامی وقدعلم کردن برعلیه حکومت تازی برآمده است؟بله فاش شدن فتنه نظامی خامنه ای وسپاه باپشیبانی ارمنستان برای تصاحب آدربایجان شمالی درنزدحکومت آدربایجان دلیل این بهران است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: