آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 مهر ماه 1400 = 11-10 2021

حقانیت کل نظام مستقر در عراق زیر سئوال رفته است

انتخابات عراق در غیبت گستردۀ رأی‌دهندگان ناراضی برگزار شد

رادیو فرانسه در گزارشی گفت: حدود ٦٠ درصد واجدان شرایط رأی‌دهی از شرکت در انتخابات پیش از موعد مجلس عراق که دیروز یکشنبه دهم اکتبر برگزار شد، خودداری کردند. کمیسیون انتخابات عراق نرخ مشارکت در این انتخابات را ٤١ درصد از مجموع ٩٤ درصد آرای شمرده شده اعلام کرد. این پائین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق از زمان سقوط صدام حسین در سال ٢٠٠۳ بوده است.

در بغداد بسته به محلات نرخ مشارکت بین ٣١ تا ٣٤ درصد در نوسان بوده است. ٢٥ میلیون رأی دهندۀ عراقی برای انتخاب نمایندگان خود از میان ۳٢٠٠ داوطلب به پای صندوق‌های رأی فراخوانده شده بودند. با این حال و پیش از اعلام رسمی نتایج رأی‌دهی که قرار بود امروز دوشنبه یازدهم اکتبر انجام شود، برخی از نامزدها در شهرهای بغداد و ناصریه پیروزی خود را از قبل جشن گرفتند.

برگزاری انتخابات پیش از موعد اقدامی بود برای آرام کردن اعتراض‌ها و شورش‌های اجتماعی که از سال ٢٠١٩ علیه فساد و ناکارآمدی و مداخلات جمهوری اسلامی ایران در أمور عراق از طریق گروه‌های شبه‌نظامی خود، آغاز شده بود. در نتیجۀ سرکوب این اعتراض‌ها دست‌کم ٦٠٠ نفر کشته و بیش از ۳٠ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

یک سیاست شناس عراقی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه نرخ پائین مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق را واکنشی طبیعی خوانده و افزوده است که مردم اعتقاد ندارند که انتخابات به تغییر و بهبود اوضاع آنان و کارآمدی حکومت کمک می‌کند. همین منبع افزوده است که نه فقط حقانیت نخست وزیر آینده، بلکه نیز حقانیت حکومت و دولت و کل نظام مستقر در عراق به این ترتیب زیر سئوال رفته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: