آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 20 مهر ماه 1400 = 12-10 2021

حمایت تمام قد سپاه پاسداران از طالبان؛ پاسخ یک كارشناس

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" افغانستان گفته است که انتظار دارد سیاست عدم شناخت طالبان از سوی جامعه بین‌المللی با قاطعیت ادامه یابد و آن را نتیجه ایستادگی و اعتراضات گسترده مردمی در داخل و خارج افغانستان خوانده است.

وی گفت: تا رسیدن به اهداف مشروع مردم افغانستان دست از مبارزه برنمی‌داریم

این در حالیست که یک فرمانده سپاه پاسداران گفته: طالبان به درک درستی از نقش جامعه و زنان رسیده است

پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عمليات سپاه گفته است: گروه طالبان با ۲۰ سال پیش «تفاوت‌های فراوانی» دارد و به این درک درست رسیده است که نمی‌تواند «نقش اقوام و همچنین نقش جامعه زنان در افغانستان را نادیده بگیرند».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم گفته است که طالبان در افغانستان در حال مقابله با داعش است و تغییر کردن این گروه «کاملا مشهود» است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گروه طالبان با اجباری کردن حجاب برای همه زنان و اعمال تفکیک جنسیتی گسترده، بسیاری از زنان فعال در دولت را از مشاغل خود محروم کرده، تعداد زیادی از دختران افغان از حق تحصیل محروم شده‌اند و برخی زنان ورزشکار، روزنامه‌نگار، فعالان مدنی و هنرمندان مجبور به فرار از این کشور شده‌اند.

تبديل کردن وزارت امور زنان به وزارت امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با راهپیمایی‌های اعتراضی زنان از دیگر اقداماتی بوده است که گروه طالبان در طول دو ماه گذشته انجام داده است.

در همین رابطه یک كارشناس مسائل بین الملل در تهرانبا بیان اینکه یکی از روش‌های طالبان انجام برخی اقدامات مدنظر خود به نام داعش است، گفت: با توجه به عدم تغییر نگرش طالبان به شیعه به نظر می‌رسد این نوع جنایات را یا طالبان به صورت مستقیم انجام می‌دهد یا به شکل سفارشی توسط داعشی که خودشان مدعی هستند انجام می‌شود و جنایت قندوز نیز که به نام داعش انجام شد برای این بود که به شیعیان نشان دهند که اجازه نمی‌دهند آنها با خیال راحت مراسم مذهبی خود را در مساجد انجام دهند و عزاداری و نماز جماعت خود را برگزار کنند.

عبدالرضا فرجی‌راد درباره جنایت تروریستی در مسجد قندوز افغانستان و کشته شدن حدود صد‌ها تن از شیعیان و اعلام داعش به عنوان عامل این جنایت گفت: به اعتقاد من در خصوص این حادثه نباید از نقش احتمالی طالبان غفلت کرد.

وی افزود: در زمان دولت سابق و اوج قدرت‌نمایی تروریستی طالبان عملیات‌هایی در افغانستان انجام می‌شد که شیعیان کشته می‌شدند و خبرنگاران و مقامات امنیتی بابت شناخت از نحوه عملیات تروریستی آن را کار طالبان می‌دانستند. حتی در شش ماه اخیر که تعداد زیادی از خبرنگاران مشهور افغانستان ترور شدند باز هم بعضا گفته می‌شد کار داعش یا گروه‌های دیگر است، اما با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که همه این ترور‌های خبرنگاران کار خود طالبان بوده است.

این کارشناس یادآور شد: تصور من این است این نوع جنایات را یا طالبان به صورت مستقیم انجام می‌دهد یا به شکل سفارشی توسط داعشی که خودشان مدعی هستند انجام می‌شود. از همان قضیه کشته شدن تعداد زیادی از مردم در فرودگاه کابل در آغاز به قدرت رسیدن طالبان تا عملیات‌های بعدی، یک حرکت جدی از سوی طالبان در مقابله با داعش انجام نشده است. این در حالی است که طالبان به خوبی اعضای این داعش ادعایی و مکان حضور آن‌ها در ولسوالی‌های مختلف را می‌شناسد؛ بنابراین به نظر می‌رسد این جریان برخورد و خشونت با شیعیان به نام داعش ادامه پیدا می‌کند، اما بالاخره دست طالبان رو خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: