آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 20 مهر ماه 1400 = 12-10 2021

شیوع گونه‌ای از طاعون نشخوارکنندگان در ایران تایید شد

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه که طی روزهای اخیر در استان البرز و مازندران و خراسان شمالی شایع شده، تایید شد و نگرانی‌هایی را بابت سرایت آن به سایر مناطق و استان‌های کشور به وجود آورده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نوشت با توجه به ورود دام و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت شده سازمان و استفاده حیات وحش و دام اهلی از آبشخورهای مشترک، احتمال سرایت و گسترش این بیماری وجود دارد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که طی سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در بین علفخواران وحشی کشور شده است. عامل این بیماری یک ویروس است که منجر به بروز یک بیماری حاد می‌شود و معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به‌علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: