آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 مهر ماه 1400 = 14-10 2021

انتخابات عراق؛ اوضاع به ضرر رژیم ایران پیش می رود

با پیروزی جریان صدر، عراق به سمت عربستان می‌رود

عراق قطعا به سمت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس حرکت خواهد کرد و توازن در روابط عراق با ایران و کشورهای عربی به هم می‌خورد.

یک تحلیل‌گر مسائل عراق در تحلیل نتیجه انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی جریان صدر و در پاسخ به این سوال که نتیجه این انتخابات چه تاثیری در روابط تهران- بغداد خواهد داشت، گفت: انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که براساس اخبار، مشارکت ۲۷.۸ درصدی از واجدین شرایط و ۴۱ درصدی از دریافت‌کنندگان کارت‌های انتخاباتی در پی داشته است و این مسأله نشان می‌دهد استقبال وسیعی از انتخابات صورت نگرفته است و با اکثریت آرا، طرفداران آقایان مقتدی صدر پیروز شده‌ و حائز ۷۳ کرسی شده‌اند. این در حالی است که عراق تلاش می‌کند علائمی از دموکراسی را به دنیا نشان دهد که درسی برای همه کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس است که انتخاباتی در آن‌ها برگزار نمی‌شود.

مرتضی موسوی خلخالی افزود: شاید تا حدود ۱۰ روز دیگر نتیجه انتخابات و نخست وزیر این کشور تعیین شوند؛ اینکه آقای مقتدی صدر روابط چندان دوستانه‌ای با ما ندارد در آن شکی نیست. وی بیشتر حالت‌های ناسیونالیستی و قومی دارد و بیشتر با کشورهای عربی نزدیک است و بیشتر آن کشورها این آقا را به سمت خود جذب کردند و کمک‌های مالی عربستان به جریان صدر هم وجود دارد. البته وی جایگاهی در حوزه علمیه نجف اشرف نداشته و رابطه خوبی هم با مراجع ندارد و این موضوع نشان می‌دهد روابط ایران با عراق در آینده پیشرفتی نخواهد داشت و البته امیدوار هستیم که به سمت منفی حرکت نکند. عراق قطعا به سمت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس حرکت خواهد کرد و توازن در روابط عراق با ایران و کشورهای عربی به هم می‌خورد.

این دیپلمات پیشین در خصوص آینده روابط ایران و عراق با توجه به اظهارات اخیر مقتدی صدر در خصوص گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران گفت: باید امیدوار باشیم مقتدی صدر با تصدی اکثریت پارلمان روابط عراق با ایران را به سمت منفی پیش نبرد.

این تحلیل‌گر مسائل عراق همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات پیروزی جریان صدر بر روند مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: عربستان تاکنون هیچ سیگنال مثبتی از مذاکرات بغداد اعلام نکرده است. ایران می‌گوید در حال پیشرفت هستیم و مذاکرات در مسیر درستی است اما عربستان اظهارنظر خاصی انجام نداده است. تا زمانی که مذاکرات در سطح بالای سیاسی صورت نگیرد و دستور بازگشایی اماکن دیپلماتیک صادر نشود، نمی‌توان امیدوار به نتیجه مشخصی بود.

عواقب انتخابات پارلمانی عراق برای جمهوری اسلامی

احمد_زیدآبادی هم در یادداشتی در كانال خود نوشت: نتیجۀ انتخابات پارلمانی عراق هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. نتایج غیر رسمی اما از افزایش تعداد نمایندگان ائتلاف تحت رهبری مقتدی صدر و کاهش شدید تعداد نمایندگان جناح سیاسی حشد‌الشعبی در مجلس جدید عراق حکایت دارد.
به همین علت، برخی رهبران حشدالشعبی، ضمن ادعای بروز تقلب، بر رد نتیجۀ انتخابات به هر قیمتی تأکید کرده‌اند.

حشدالشعبی متحد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و از گروه‌های شبه نظامی مربوط به آن، به عنوان نیروهای نیابتی تهران در عراق یاد می‌شود. نپذیرفتن نتیجۀ انتخابات پارلمانی عراق از طرف این گروه‌ها، به احتمال زیاد آیندۀ کشور همسایه را با چالش امنیتی تازه‌ای روبرو می‌کند و در عین حال، سیاست جمهوری اسلامی در عراق نیز با بغرنجی بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود.

اگر جمهوری اسلامی از ادعای تقلب در انتخابات عراق حمایت نکند و نیروهای حشدالشعبی را به پذیرش نتیجۀ انتخابات فرا خواند، در آن صورت احتمال خلع سلاح این گروه‌ها توسط دولت آیندۀ عراق بسیار افزایش خواهد یافت بخصوص اینکه مقتدی صدر از هم اکنون به صراحت خواستار انحصار سلاح در دست دولت و خلع سلاح همۀ گروه‌ها تحت هر عنوانی از جمله "مقاومت" شده است.

جمهوری اسلامی اما اگر بر ادعای تقلب در انتخابات عراق صحه بگذارد، از یک طرف، درگیر منازعۀ داخلی در آن کشور و رویارویی عریان با احزاب غالب در پارلمان آن کشور می‌شود که از هر جهت برایش خسارت‌بار است و از طرف دیگر، پذیرش رسمی اتهامِ تقلب گسترده در انتخاباتِ آزاد و مورد تأیید نهادهای ناظرِ بین‌المللی در عراق با توجه به نوع واکنش جمهوری اسلامی به ادعایی مشابه در انتخاباتِ تحت نظارت استصوابی شورای نگهبان در سال 88 از سوی نامزدهای ریاست جمهوری در ایران، تناقضی لاینحل می‌آفریند که اثرات تبلیغی آن برای نظام سنگین خواهد بود. در مجموع به نظرم انتخابات پارلمانی عراق نوع مناسبات تهران - بغداد را دگرگون خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: