آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 مهر ماه 1400 = 15-10 2021

دو خبر مهم در باره برجام؛ موضع غیرمنتظره عربستان

رژیم ایران به وقت کشی اتمی ادامه می دهد و نماینده اتحادیه اروپا نیز با دست خالی از تهران رفت

مشاور سابق اوباما خطاب به دولت بایدن: شکیبایی و انتظار هم حدی دارد

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته: رژیم ایران آمادگی مذاکره برای احیای برجام را ندارد. این اظهارات یک روز پس از دیدار مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا از تهران بیان می شود.

این دیپلمات ارشد اروپايی که حاضر نشد نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که اعتقاد دارد سیاست رژیم ایران بازگشت به گفت‌وگوها و پایان دادن به مذاکرات وین است.

به گفته مقام‌های اروپایی، رژیم ایران تمایل دارد درباره متنی که قرار است در دستور کار مذاکرات هسته‌ای باشد، در بروکسل مذاکره کند.

در جریان شش دور مذاکرات احیای برجام در وین، طرفین بر سر یک متن به توافق رسیدند. اما در نهایت، رژیم ایران از امضای متنی که عباس عراقچی با خود به تهران برد، خودداری کرد.

این در حالیست که برخی دیپلمات های اروپایی می گویند با توجه به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و به تعویق انداختن گفت‌وگوها، روند احیای برجام در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

دولت آمریکا نیز طی هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده که فرصت چندانی برای از سرگیری مذاکرات باقی نمانده است.

دیپلمات‌های غربی ابراز نگرانی می کنند که دولت جدید جمهوری اسلامی که در مقایسه با دولت قبلی قبلی تندرو قلمداد می‌شود شروط جدیدی را مطرح کند که خارج از چارچوب توافقات موجود باشد.

این تصور در واشنگتن و بروکسل وجود دارد که تیم جدید رژیم ایران، با خواسته‌هایی بیشتر از تیم قبلی به مذاکرات بازگردد. این مساله به نگرانی‌هایی در میان دیپلمات‌های غربی دامن زده است.

در همین حال وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی غیرمنتظره گفت: رژیم ایران منطقه را به نقطه‌ای بسیار خطرناک رسانده‌ است.

فیصل بن فرحان در حالی این سخنان را به زبان آورد که عربستان و رژیم ایران اخیرا مذاکراتی را با میانجیگری عراق آغاز کرده‌اند و بویژه جمهوری اسلامی به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌ است. ولی وزیر خارجه عربستان در واشنگتن گفت که در مذاکره با رژیم ایران پیشرفت معناداری حاصل نشده است.

وی که برای سفری رسمی در واشنگتن به سر می‌برد روز جمعه گفت که رژیم ایران به فعالیت هسته‌ای خود سرعت بخشیده و در حال رساندن منطقه به نقطه‌ای بسیار خطرناک است.

با این اظهارات به نظر می رسد عربستان نیز همانند اسرائیل، از آمریکا می خواهد سیاست قاطع تری علیه رژیم ایران در پیش گیرد.


رژیم ایران به وقت کشی اتمی ادامه می دهد

رادیو پیام اسرائیل در گزارشی گفت: نماینده ویژه سیاست خارجی اتحادیه اروپا انریکه مورا که به تهران رفته بود تا سران رژیم را متقاعد سازد به گفتگوهای برجامی باز گردند، با دست خالی ایران را ترک گفت، ولی سران رژیم در ادامه سیاست وقت کشی خود به او اطمینان دادند که مذاکرات، دو هفته دیگر، این بار در بروکسل دنبال خواهد شد.

از هنگام به روی کار آمدن دولت رئیسی، که به احتمال زیاد، از خامنه ای دستور دارد به مذاکرات برجامی با ایالات متحده در وین باز نگردد، به ترفند بازی روی آورده و در عین حال که می گوید خواهان ادامه مذاکرات است، از تعیین زمان بازگشت به گفتگوهای وین طفره می رود.

معلوم نیست که مقامات مسئول در حکومت ایران به انریک مورا که به ماموریت از جانب همه کشورهای اروپایی چه گفته اند. ولی پیش از بازگشت این نماینده با دست خالی، اعلام شد که دو هفته دیگر گفتگوها در بروکسل دنبال می شود.

با توجه به آن که اتحادیه اروپا تنها به یک پاسخ “آری یا نه” نیاز دارد، معلوم نیست که از ادامه گفتگوها در بروکس چه انتظاری می توان داشت. ولی آگاهان می گویند که رژیم ایران، برای آن که درها را به روی هر گونه احتمالی نبندد و خود را به طور مستقیم در برابر فشارهای شدیدتر بین المللی قرار ندهد، ظاهرا همچنان به بازگشت به گفتگوها ابراز تمایل می کند، ولی تا کنون حاضر نشده است تاریخی برای آن مشخص سازد.

ارزیابی بر آن است که شرایط کنونی، برای رژیم ایران جنبه ایده آل دارد. زیرا به بهانه های مختلف، عذر بازرسان بین المللی و ادامه نظارت آن ها بر فعالیت های اتمی را خواسته، و با زیرپا گذاشتن همه تعهدات پیشین، سانتریفیوژهای نسل جدید را به کار انداخته و غنی سازی را به سطح خطرناک رسانده و در همان حال به خواب کردن جامعه بین المللی ادامه می دهد و اعلام می دارد که بزودی به مذاکرات برخواهد گشت، ولی هر بار به بهانه ای، این بازگشت را به تعویق می اندازد.

در همین حال دنیس راس مشاور سابق اوباما در یک پیام توییتری از عملکرد دولت بایدن در برابر گستاخی های رژیم ایران انتقاد کرد و خواهان اتخاذ سیاست قاطعانه تری برای متوقف ساختن زیاده خواهی های تهران گردید.

دنیس راس نوشت که شکیبایی و انتظار هم حدی دارد و دولت بایدن باید از دست به عصا رفتار کردن دست بردارد و با رژیم ایران به مقابله بپردازد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: