آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 مهر ماه 1400 = 17-10 2021

افغانستان؛ فعالیت ۱۵۳ رسانه در یکماه گذشته متوقف شده

براساس گزارش‌های منتشر شده، حدود ۷۰ درصد از رسانه‌های تصویری، صوتی و نوشتاری افغانستان به علت مشکلات مالی و دسترسی نداشتن به اطلاعات تعطیل و یا در آستانه توقف قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان سال گذشته اعلام کرده بود، بیش از ۱۷۰۰ رسانه از جمله ۱۲۱ تلویزیون، ۲۶۴ رادیو، ۱۳۳۱ نشریه چاپی و ۲۳ به خبرگزاری از این وزارت مجوز فعالیت گرفته است.

چند سال پیش شمار رسانه‌هایی که از این وزارت مجوز گرفته بودند به بیش از چهار هزار می‌رسید. بنا بر تخمین این وزارت بیش از ۲۰ هزار خبرنگار و کارمند فنی در این رسانه‌ها مشغول کار هستند.

طلوع نیوز افغانستان نیز ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد، فعالیت ۱۵۳ رسانه در یک ماه گذشته به علت محدودیت‌های ایجاد شده و مشکلات اقتصادی و مالی در افغانستان متوقف شده است.

فعالان رسانه‌ای افغانستان هشدار داده اند که اگر به بحران مالی رسانه‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده توجه و رفع نشود در روز‌های آینده نشریات بیشتری بسته می‌شود.

"عبدالرزاق صدیقی" مسئول «رادیو صدای بادغیس» اعلام کرد که ادامه محدودیت‌ها و مشکلات مالی منجر به تعطیلی این رسانه خواهد شد.

وی اظهار داشت این رادیو در گذشته با پخش برنامه‌های سیاسی، خبری، انتقادی و موسیقی شنوندگان زیادی داشت، اما اکنون از برنامه‌های این رادیو با برنامه‌های دینی و پخش آیات قرآن پر می‌شود.

مسوول رادیو بادغیس گفت که طالبان به این رادیو اجازه پخش برنامه‌های انتقادی، خبر و برنامه‌های تولیدی که مردم به آن‌ها علاقه دارند را نمی‌دهد.

وی افزود:مسوولان فرهنگی طالبان در بادغیس به آن‌ها تذکر داده اند که علاوه بر تعطیلی برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و انتقادی نباید به زنان اجازه کار داده شود.

صدیقی گفت که به علت محدودیت‌های ایجاد شده از هشت خبرنگار و کارمند این رادیو تنها یک نفر باقی مانده است.

مسوول ایستگاه رادیویی «سرحد» در استان غور نیز گفته است که به دلیل وضعیت بد اقتصادی بزودی این رادیو نیز تعطیل می‌شود.

وی افزود مجبور است برای تامین هزینه خانواده خود به کارگری در کوره آجرپزی رو آورد.

مسئول رادیو عروج نیز به رسانه‌ها گفته است که آن‌ها تنها مجاز به پخش برنامه‌های مذهبی شده اند و دیگر برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تعطیل شده است.

رسانه‌های افغانستان امروز یکشنبه به نقل از «ذکی دریابی» مسوول روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان که یکی از پرطرفدار‌ترین روزنامه‌های این کشور است، نوشتند بزودی این روزنامه نیز تعطیل می‌شود.

وی پیش از این از طریق فضای مجازی کارزاری را برای جمع آوری کمک مالی برای ادامه فعالیت این روزنامه به راه انداخته بود که ظاهرا موفق نبوده است.

مسوول روزنامه اطلاعات روز افغانسان گفت که پس از سال‌ها تلاش در بخش اطلاع رسانی مجبور شده با تعطیلی این روزنامه با کار خبرنگاری خدا حافظی کند.

در جریان تظاهرات زنان در شهر کابل در شهریور ماه گذشته طالبان چهار خبرنگار این روزنامه را بازداشت و شکنجه کرده بود.

«بلال کریمی» یکی از سخنگویان طالبان با رد ایجاد محدودیت برای رسانه گفت بود که طالبان با رسانه‌ها میانه‌ای خوبی دارند و با رسانه‌ها همکاری می‌کنند.

رسانه‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان با کمک مالی کشور‌های خارجی و منابع داخلی رونق گرفته بود و صد‌ها نفر در رسانه‌ها مشغول به کار شده بودند.

کرزای رئیس جمهوری اسبق افغانستان یکی از دستاورد‌های خود را رشد رسانه‌ها عنوان کرده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: