آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 مهر ماه 1400 = 18-10 2021

برجام؛ اسرائیل: لحظه برخورد با واقعیات نزدیک شده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در جریان سفر خود به واشنگتن درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به منظور رایزنی با آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سایر مقامات درباره برجام در مسیر واشنگتن هستم.

این در حالیست که به گفته ناظران، دستوری که رئیسی برای برپایی ستادی صادر کرد که ماموریت آن یافتن بهترین شیوه های دور زدن تحریم هاست، می تواند نشان دیگری از تصمیم قاطع رژیم ایران برای خودداری از ادامه مذاکرات برجامی باشد.

رادیو پیام اسرائیل در گزارشی گفت: رئیسی این ستاد را به دستور خامنه ای برپا می کند که ماه گذشته گفت: بهتر است دولت به جای تلاش برای برداشتن تحریم ها، به یافتن شیوه های بهتری برای دور زدن آن بپردازد.

در همین حال منابع خبری در اتحادیه اروپا می گویند که هر روز که می گذرد، بیشتر به این باور می رسند که حکومت ایران به وقت کاشی ادامه می دهد و خیال بازگشت به مذاکرات برجامی را ندارد، ولی در همان حال نمی خواهد با افشای این تصمیم راه های دیپلماتیک را ببندد و خود را با خطر گزینه جنگی روبرو سازد.

امروز (دوشنبه) اعلام شد که حکومت قصد دارد یک هیات دیپلماتیک را برای گفتگو با سران اتحادیه اروپا به بروکسل بفرستد. ظاهرا این اقدام می توانست به مفهوم تلاش رژیم برای بازگشت هر چه زودتر به مذاکرات برجامی باشد. ولی آگاهان می گویند که هدف این ماموریت “مذاکره درباره شیوه مذاکره ” است که تلاش دیگری برای وقت کشی از جانب رژیم تلقی می گردد.

با این همه، کشورهای اروپایی که همچنان به مماشات با رژیم ایران ادامه می دهند، گفته اند که از این پیشنهاد رژیم استقبال می کنند.

این برآورد پس از آن است که انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فردی که ناظر بر مذاکرات برجامی در وین بوده، از سفر به تهران دست خالی بازگشت. ولی رژیم ایران برای آن که همه درهای امید را نبندد اعلام کرد که مایل به گفتگو با کشورهای اروپایی ادامه دهد و از این رو مقرر شد که مذاکراتی دو هفته دیگر در بروکسل برگزار گردد.

ولی هنوز مشخص نیست که رژیم از این رایزنی ها، جز وقت کشی، چه هدفی دارد. مسلما کشورهای اروپایی نمی توانند بدون ایالات متحده، تصمیمی بگیرند و یا تعهدی بدهند. گفته می شود که شاید رژیم امید دارد که این ترفند، جایگزین مذاکرات وین گردد که دولت رئیسی نمی خواهد به آن باز گردد تا نشان دهد که دنباله رو سیاست های دولت حسن روحانی نیست که جناح افراطی رزیم آن را بارها مودر انتقادات گزنده و حتی تهدید به محاکمه قرار داده است.


لحظه برخورد با واقعیات نزدیک شده است

وزیران کابینه اسرائیل در نشست روز گذشته گفته اند که رژیم ایران همچنان به وقت کشی ادامه می دهد و مذاکراتی که قرار است در بروکسل انجام گیرد، “مذاکره برای مذاکره” است و هیچ امیدی به از سرگیری گفتگوهای جدی نمی رود و حتی اگر هم انجام گیرد، هیچ اطمینانی وجود ندارد که رژیم ایران به توقف برنامه های هسته ای تن در دهد.

گزارش رسیده که در کابینه امنیتی – سیاسی که وزیران نهادهای حساس دولت در آن عضویت دارند، ابراز نگرانی شده که رژیم ایران قصد دارد با ادامه وقت کشی، همچنان برنامه خود را تا نقطه ای پیش برد که همه چیز برای ساخت بمب آماده باشد. ظاهرا فعالیت ها در این نقطه متوقف خواهد شد تا اگر روزی خامنه ای دستور آن را بدهد، بمب در کوتاه ترین مدت ساخته خواهد شد.

این شیوه مورد نگرانی شدید اسرائیل است که بیم دارد کشورهای اروپایی تا مرحله رسیدن به آستانه ساخت بمب، واکنشی برای متوقف ساختن رژیم ایران نشان نخواهند داد و پس از آن، رژیم ایران ممکن است در یک برهه زمانی حساس، دنیا را غافلگیر سازد.

دولت اسرائیل، وزارت دفاع و ستاد کل ارتش اسرائیل، در سال های اخیر ده ها نشست محرمانه برای بررسی مسائل اتمی رژیم ایران برگزار کرده اند. ولی گفته می شود که نشست روز گذشته، طولانی ترین و جدی ترین آن ها بوده است.

در اسرائیل این احساس به وجود آمده که دولت کنونی آمریکا قصد رویارویی جدی با رژیم ایران را ندارد و همچنان بر این باور است که از راه دیپلماسی می توان به هدف دست یافت. کارشناسان اسرائیل این انتظار را “خواب و خیال” توصیف کرده اند.



جمشید October 18, 2021 04:02 PM

ایران بمب هم میسازد و تو سر اسرائیل هم میزند شک نکنید هدف امریکا و اروپا هم نهایتا قبول ایران هسته ای خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: