آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 27 مهر ماه 1400 = 19-10 2021

حزب الله مخالفانش را در لبنان به جنگ داخلی تهدید کرد

حسن نصرالله تلویحاً مخالفانش را در لبنان به جنگ داخلی تهدید کرد

رهبر حزب الله لبنان، هشدار داد که او صدهزار رزمجوی مسلح و آموزش دیده دارد و بهتر است حزب "نیروهای لبنان" تلاش نکند تا حزب‌الله را وارد یک جنگ داخلی کند.

به گزارش رادیو فرانسه، حسن نصرالله حزب "نیروهای لبنان"، به رهبری سمیر جعجع، را متهم می کند که پنجشنبه گذشته به روی تظاهرات حزب الله و حزب امل در بیروت تیراندازی کرده و با کشتن هفت نفر قصد داشته از نو جنگ داخلی در لبنان برانگیزد.

در اظهارات دیشب خود رهبر حزب الله لبنان گفت : "برای اولین بار این رقم را اعلام می کنم ما صد هزار نیروی مجرب و مسلح داریم." حسن نصرالله سپس گفت که هدف او از اعلان این رقم این است که "مانع از جنگ داخلی در لبنان شود." او سپس هشدار داد : "به حزب نیروهای لبنان و رهبر آن توصیه می‌کنم که فکر جنگ داخلی را به کل کنار بگذارد." نصرالله خطاب به همین حزب افزود که "محاسبه اش اشتباه بوده، زیرا هیچگاه حزب‌الله به نیرومندی امروز در منطقه نبوده است."

حزب‌الله لبنان تنها نیرویی است که به بهانۀ "مقاومت علیه اسرائیل" سلاح‌های خود را پس از پایان جنگ داخلی لبنان در سال ١٩٩٠ حفظ کرده است. خود حسن نصرالله پیش از این گفته بود که کلیه سلاح‌ها و تجهیزات و امکانات مالی و مادی این حزب تأسیس شده توسط جمهوری اسلامی ایران تماماً از سوی حکومت تهران تأمین می شود.

اگر چه حسن نصرالله گفته است که هشدارهای او به منزلۀ تهدید لبنان به جنگ داخلی نیست، اما، هیچگاه بسترهای مادی وقوع جنگ داخلی در لبنان به اندازۀ امروز فراهم نبوده است. نخست به این دلیل که اوضاع لبنان از اوضاع سوریه و منطقه و خشونت‌ها و جنگ‌های آن طی دست کم ده سال گذشته جدا نیست. خود حزب‌الله لبنان در کنار دیگر قوای جمهوری اسلامی ایران از ده سال پیش در دفاع از رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه فعالانه حضور دارد و به همین خاطر نه فقط هزاران نفر از اعضای آن در این جنگ کشته و زخمی شده‌اند، بلکه حاکمیت ملی خود لبنان نیز به دلیل شرکت خودسرانۀ حزب‌الله در جنگ سوریه، عملاً زیر سئوال رفته است.

افزون بر این، حضور گستردۀ پناهندگان و آوارگان سوری در لبنان، تحریم‌های بین‌المللی و بالاخره، فروپاشی اقتصادی و بن بست سیاسی لبنان از دیگر بسترهای وقوع و توسعۀ خشونت و جنگ در این کشور هستند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: