آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 27 مهر ماه 1400 = 19-10 2021

آیا موشک جدید کرۀ شمالی از زیردریایی پرتاب شده است؟

در حالی که روند گفتگو میان آمریکا و کرۀ شمالی معلق مانده و در عین حال مسابقۀ تسلیحاتی میان کرۀ شمالی و کرۀ جنوبی شدت گرفته، آزمایش یک موشک جدید کرۀ شمالی نگرانی‌های زیادی در منطقه ایجاد کرد. یکی از پرسش‌های تعیین‌کننده اینست که آیا موشک از زیردریایی پرتاب شده یا خیر.

به گزارش رادیو فرانسه، واشنگتن پرتاب موشک کره‌ شمالی را محکوم کرد. ارتش کرۀ جنوبی نیز اعلام کرد که موشک بالیستیک کوتاه‌برد کرۀ شمالی احتمالاً از یک زیردریایی شلیک شده. اما این احتمال با پرسش‌های زیادی همراه است.

کرۀ جنوبی مطمئن است که موشک از محلی به اسم "سینپو" پرتاب شده که یک شهر بندری در شرق کرۀ شمالی است. قبلاً تصاویر ماهواره‌ای، زیردریایی‌های کرۀ شمالی را در این محل نشان داده بود. اما این احتمال نیز وجود دارد که موشک از یک سکوی دریایی پرتاب شده باشد. در این صورت نگرانی‌ کشورهای منطقه و آمریکا بسیار کمتر خواهد بود.

اهمیت حملۀ واکنشی یا نظریۀ "ضربۀ دوم"

کرۀ شمالی که دارای موشک‌هایی با کلاهک‌ اتمی است، اگر بتواند این موشک‌ها را از زیردریایی شلیک کند، میدان استراتژیک خود را ناگهان گسترش خواهد داد، زیرا به کمک زیردریایی خواهد توانست بسیار دورتر از شبه‌جزیرۀ کره دست به عمل بزند.

اهمیت این نکته با فرض کردن یک درگیری اتمی روشن می‌شود: اگر روزی تأسیسات اتمی کرۀ شمالی هدف گرفته شود، این کشور در صورت دارا بودن زیردریایی، خواهد توانست بسیار دورتر از سرزمین‌های خود به حملۀ اتمی پاسخ دهد. کارشناسان استراتژی، این وضعیت را در چارچوب "نظریۀ ضربۀ دوم" (Second strike) مورد بررسی قرار داده‌اند: در حالتی که یک دارندۀ سلاح هسته‌ای مطمئن باشد که می‌تواند رقیب را با اولین حملۀ اتمی نابود کند، احتمال یا وسوسۀ چنین حمله‌ای بیشتر می‌شود. اما اگر مهاجم بداند که رقیبش دارای ظرفیت کافی برای یک حملۀ واکنشی است و قادر خواهد بود که به ضربۀ اول پاسخ دهد، احتمال آغاز درگیری کمتر خواهد شد. بدین ترتیب بحث "ضربۀ دوم" در نظریه‌های "بازدارندگی اتمی" اهمیت زیادی می‌یابد.

دراین وضعیت کرۀ جنوبی هم برنامه‌های تسلیحاتی خود را گسترش داده است. کمتر از یک ماه قبل، سئول به نوبۀ خود اولین موشک بالیستیک دریا به زمین را آزمایش کرد. کرۀ جنوبی همچنین یک موشک "ابَرصوتی" (هایپرسونیک) را آزمایش کرده است. موشک‌های هایپرسونیک با سرعت بسیار بالاتر از صوت پرواز می‌کنند (حداقل پنج برابر سرعت صوت، یعنی بالاتر از ۶هزار کیلومتر در ساعت). آنها در عین حال قابلیت تغییر مسیر در حین پرواز را دارند، به عبارت دیگر موشک "بالیستیک" به شمار نمی‌آیند و در ردۀ موشک‌های "کروز" قرار می‌گیرند.



ایران فردا October 19, 2021 04:40 PM

قابل توجه عربده کشان سپاه کودک کش , در حالی ک زیر دریايی های اسرائیلی از مدتها قبل در دریای عرب و دریای هند عملیاتی شده اند این ارازل واوباش سپاهی و اخوندهای بی سواد از نابودی اسرائیل شکر میخورند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: