آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 27 مهر ماه 1400 = 19-10 2021

برجام؛ هشدار مجدد مدیر آژانس اتمی و وزیر دفاع اسرائیل

فایننشال تایمز نوشت: در بحبوحه نگرانی‌ها (مبنی بر این) که مذاکرات برای احیای توافق جهانی برای مهار فعالیت‌های اتمی تهران شکست‌خورده و به بن‌بست رسیده است، مدیر آژانس انرژی اتمی هشدار داد که اقدامات موقت برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ ای رژیم ایران دیگر کامل نیست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به محدود ماندن نظارت آژانس به فعالیت‌های اتمی رژیم ایران هشدار داد. گروسی می‌گوید که بازرسان به فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس در مجتمع تسای کرج دسترسی ندارند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به واشنگتن سفر کرده است، در مصاحبه‌ای با روزنامه "فاینانشال تایمز" نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده بر سر نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده است.

وی هشدار داد که رژیم ایران چند ماه بیشتر تا رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت هسته‌ای فاصله ندارد و به زودی مواد لازم برای تولید بمب هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت.

گروسی گفته است زمان رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت در حال کوتاه‌تر شدن است و رژیم ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده و از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کند.

او در ادامه به توافق اخیر این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل با جمهوری اسلامی برای تعویض کارت حافظه دوربین‌های نصب شده در تاسیسات هسته‌ای در ایران اشاره کرد و گفت که تدابیر موقتی در رابطه با این موضوع کارساز نیست.

در همین حال یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به سفر مدیر آژانس اتمی به واشنگتن، علنا از سیاست دولت بایدن در برابر رژیم ایران زبان به انتقاد گشود و گفت: رفتار غیرحرفه ای واشنگتن، موجب دردسرهای بزرگی برای دولت اسرائیل شده است.

این در حالیست که وزیر دفاع اسرائیل، امروز گفت: برنامه هسته‌ ای رژیم ایران در آستانه یک گشایش [اتمی] است.

بنی گانتس که در مباحثات امروز کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل، سخن می گفت، افزود: رژیم ایران در حال پیش رفتن به سطحی از غنی‌ سازی است که اگر بخواهد، به آن اجازه می‌ دهد کشوی در آستانه هسته‌ ای شدن باشد.

وی با بیان اینکه رژیم ایران چالشی جهانی و منطقه‌ ای است، گفت: اسرائیل همواره توان این را خواهد داشت که از شهروندانش دفاع کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: