آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 مهر ماه 1400 = 22-10 2021

برجام؛ جو بایدن باید خود را برای بدترین سناریو آماده کند

نشریه "اکونومیست" در گزارشی ضمن پرداختن به تحولات جاری در مورد برجام، از پدیدار‌شدنِ بحرانی جدید در روابط رژیم ایران و غرب خبر داده و نوشته است: روند گفتگو‌ها و رایزنی‌ها جهت احیای توافق برجام، به خوبی پیش نمی‌رود.

این منبع نوشت: رژیم ایران رویکرد سخت گیرانه‌ای را اتخاذ کرده است. تهران در جریان شش دور مذاکرات وین، از انجام گفتگو‌های مستقیم با آمریکا خودداری کرده است. دولت جدید در ایران نیز تحت ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی"، تاکنون به روند مذاکرات وین بازنگشته است.

در این راستا، در میان افرادی که مسائل مرتبط با روابط رژیم ایران و آمریکا را دنبال می‌کنند، نوعی حس تقابل و رویارویی میان تهران و واشنگتن ایجاد شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این زمینه می‌گوید: "آمریکا خود را برای گزینه‌های جایگزینِ مذاکره آماده می‌کند تا بتواند از این طریق جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد".

کشور‌های غربی و مخصوصا آمریکا بیش از همه از این هراس دارند که توافق برجام، توافقی است که نقطه پایان دارد (پس از ۱۵ سال، محدودیت‌ها علیه ایران به کل لغو می‌شوند). این مساله در نوع خود موجب ایجاد مخالفت‌های فراوان علیه برجام در داخل حزب جمهوری خواه و همچنین بخش‌هایی از حزب دموکرات شده است.

دولت بایدن در ابتدای حضور خود در قدرت، تاکید داشت که به دنبال دستیابی به یک توافق قوی‌تر و گسترده‌تر با ایران است. این در حالی است که ایران در واکنش به این مساله تاکید داشته که مذاکره فقط محدود به مسائل هسته‌ای خواهد بود و دولت آمریکا در قدم اول به نشانه حسن نیت بایستی تمامی تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را لغو کند.

البته که آنچه آمریکا از رژیم ایران طلب می‌کند، بسیار بعید است رنگ واقعیت را به خود بگیرد. شاید یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها این باشد که تهران و واشنگتن به صورت همزمان به توافق برجام و محدودیت‌های آن بازگردند. با این حال، ناظران و تحلیلگران بر این باورند که حکومت ایران در شرایط کنونی به سطحی از دانش هسته‌ای دست پیدا کرده که به راحتی نمی‌خواهد از آن چشم پوشی کند.

در این راستا، "جیم ریش" یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی به بایدن هشدار می‌دهد که در صورت انعقاد یک توافق با رژیم ایران، به احتمال فراوان رئیس جمهورِ جمهوریخواه آینده آمریکا، از آن بار دیگر خارج خواهد شد. وی معتقد است که دولت بایدن باید فشار‌های اقتصادی بر حکومت ایران را شـدید کند و خود را برای بدترین سناریو آماده سازد».

این در حالیست که پس از وقفه‌ای دوساله، نیروی هوایی ارتش اسرائیل تمرینات خود را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای در ایران از سرگرفته است.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این کشور، دستور داده پس از دو سال وقفه در انجام این نوع تمرینات، بودجه لازم برای اجرای آن اختصاص یابد.

ژنرال کوخاوی همچنین دستور داده تا نیروی هوایی در«شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای در ایران، سخت آموزش ببیند».




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: