آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 مهر ماه 1400 = 22-10 2021

خالق "لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین" درگذشت + عکس

پروین بهمنی، خواننده و پژوهشگر فرهنگ قشقایی و خالق لالایی‌های مادرانه که به دلیل وخامت مشکلات قلبی - ریوی در بیمارستان بستری شده بود، پنجشنبه ۲۹ مهر در ۷۲ سالگی درگذشت.

به گزارش رادیو فرانسه، موسسه هنرمندان پیشکسوت با اعلام خبر درگذشت پروین بهمنی اعلام کرد که او از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران بود که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت.

پروین بهمنی، متولد ۱۳۲۸ در شیراز، فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بود. او پس از پایان درسش ۱۶ سال به آموزگاری و تدریس مشغول شد و همزمان سرگرم آموختن ردیف‌های موسیقی بود و مدتی نزد استادان محمدحسین کیانی، حبیب‌خان گرگین، غلامرضاخان بهمنی و محمدقلی خورشید موسیقی اصیل آموخت. پس از آمدن به تهران در سال ۱۳۸۶ با خواندن لالایی در فیلم سینمایی «سه زن» به کارگردانی منیژه حکمت بیش از پیش شناخته شد.

پروین بهمنی با خواندن آواز قشقایی در مسکو دکتری افتخاری از کنسرواتوار مسکو گرفت. این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی درگذشت پروین بهمنی، «خالق ماندگار لالایی‌های مادرانۀ ایران» را تسلیت گفت و نوشت: « حوزۀ موسیقی فولکلور امروز کسی را از دست داد که سال‌های عمرش در تحقیق و پژوهشِ آواها و نواهای مادرانه بود و در این راه آثار ارجمندی از خود به یادگار گذاشت. روایتِ عاشقانه و صمیمانه‌ای که نسل به نسل و سینه به سینه تا به امروز انتقال یافته و خیالِ نازکانۀ کودکان را در پای گاهواره‌ها پر و بال می‌دهد؛ جادوی آهنگین و سرشار شور و شعورِ حاملِ آرزوهای نیک مادر برای معصومیتِ تکه‌ای از وجودش. ترانه‌های نابی که غصه از دل می‌ربود و لبخند بر لب‌ها سبز می‌کرد.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: