آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 مهر ماه 1400 = 22-10 2021

چرا رژیم ایران به پایگاه آمریکایی در سوریه حمله کرد؟

واشینگتن پست: رژیم ایران در حمله به پایگاه آمریکایی التنف در سوریه دست دارد

حمله به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه پاسخی از سوی رژیم ایران برای جبران شکست متحدانش در انتخابات پارلمانی عراق است

به گزارش العربیه، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، حمله‌ پهپادی که پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه «التنف» استان حمص را هدف قرار داد، ممکن است پاسخی از طرف نیروهای نیابتی ایران در منطقه در واکنش به شکست خود در انتخابات پارلمانی عراق باشد.

این روزنامه جمعه، 22 اکتبر، در گزارش خود نوشت : «در 15 سال اول جنگ ایالات متحده علیه تروریسم، پهپادها یکی از بزرگترین مزیت‌های برتری نظامی آمریکا در حملات مرگباری بود که علیه تروریست‌های مظنون انجام می‌گرفت و در آن بدون این که جان خلبانی به خطر بیفتد، اهداف نظامی را محقق می‌ساخت».

این گزارش افزود: «اما اوضاع در سال‌های پایانی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، بویژه زمانی که حوثی‌ها در یمن از پهپادهای ابتدایی ساخت ایران که برخلاف پهپادهای آمریکایی، کم هزینه و به طور انفجاری عمل می‌کردند، تغییر کرد».

این روزنامه نوشت، جدیدترین نمونه افزایش کاربرد پهپادهای کم‌هزینه ایرانی حمله به پایگاه آمریکایی «التنف» در صحرای سوریه در نزدیکی مرز عراق است که روز چهارشنبه گذشته رخ داد.

در این گزارش آمده است: «به احتمال بسیار زیاد عامل هجوم به پایگاه آمریکایی در سوریه یکی از گروهای شبه‌نظامی عراقی بوده که سال‌هاست پایگاه‌های آمریکایی را با خمپاره و موشک هدف قرار می‌داد».

به نوشته این روزنامه، دو دلیل وجود دارد که می‌توان ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. دلیل اول این که گسترش پهپادهای ارزان قیمت و ساده، بخشی از استراتژی منطقه‌ای تهران که اخیرا شبه‌نظامیان وابسته به خود را به آن مجهز کرده است.

این روزنامه نوشت که ایران از نیروهای نیابتی خود مانند حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان پشتیبانی تسلیحاتی می‌کند.

واشینگتن پست به «سث فرانتزمن»، نویسنده کتاب «تاریخ جدید جنگ‌های پهپادی در خاورمیانه» اشاره کرد که نویسنده آن می‌گوید، غالباً پهپادها از ایران به گروه‌های نیابتی آن در قالب «قطعات» که در غزه، سوریه، عراق و یمن مونتاژ می‌شوند، ارسال می‌شود.

به نوشته این روزنامه، دلیل دوم دست داشتن ایران در این هجوم، زمان انجام حمله به پایگاه التنف است. به گفته این روزنامه این حمله پهپادی یک هفته پس از آن رخ داد که عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی به احزاب وابسته به ایران رای نداده و آنها حتی کرسی‌های قبلی خود را از دست داده‌اند.

روزنامه به اظهارات «جوئل ریبورن»، فرستاده ویژه ایالات متحده در سوریه در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اشاره می‌کند که گفته است :«حمله به پایگاه آمریکایی ممکن است راهی برای احزاب و شبه‌نظامیان وفادار به ایران باشد تا اعلام مشروعیت کنند».

این گزارش ادامه می دهد:«شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق بخشی از سازمان‌های بزرگتری شامل احزاب سیاسی و پلاتفرم‌های رسانه‌ای هستند. گروه‌های وابسته به ایران مدعی هستند که ایالات متحده در انتخابات اخیر تقلب کرده است تا قدرت شبه‌نظامیان شیعه را کاهش دهد.

به نوشته این روزنامه سازمان‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق، تلاش می‌کنند تا ایالات متحده آمریکا را به رویارویی نظامی بکشانند تا بتوانند شعارهای سیاسی تقویت و شکست خود در انتخابات را جبران کند.

روزنامه واشینگتن پست نوشت:«ده سال پیش، ایران برای انجام این نوع حملات به بمب‌گذاران انتحاری داوطلب نیاز داشت اما اکنون تهران به وسیله نیروهای نیابتی که آنها را به پهپادهای انفجاری با هزینه ارزان مجهز کرده می‌تواند به سایت‌های آمریکایی با هزینه‌ای کمتر حمله کند».



shapour ezazi October 23, 2021 12:44 AM

با وجودیکه حمله با پهباد برای پیشبرد اهداف سیاسی قبر کنان تهران بسیار ارزانتر میباشد، لیکن سکوت مرگبار آمریکا رسیدن به اهداف سیاسی آمریکا را تقریبا مجانا میسر میکند
یادمان باشد، در مقابل گله ای از حیوانات که مرتبا در جست و خیز و تولید ترس در طرف مقابل هستند، سکوت و ساکت ایستادن آنان را خسته و نا امید کرده و کم کم گله بر اثر گرسنگی و خستگی از هم میپاشد
آمریکاییان با استفاده از اطلاعات دقیق از منابع خود و اتاق های فکر مجهز به روانشناسان و متخصصین تصمیم گیری میکند در حالیکه در گله حیوانات رگهای گردن متورم و نقاط تصمیمگیری بسیارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


فرانک October 23, 2021 08:31 AM

دموکراتها واقعا آمریکا را بی ابرو کردند واقعا ایا این چپ های آمریکا میهن خود را دوست دارند؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: