آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 آبان ماه 1400 = 24-10 2021

ترکیه؛ ائتلاف مخالفان برای پایان دادن به حکومت اردوغان

شش حزب مخالف اردوغان در ترکیه، با نگاه به انتخابات، روی طرحی برای پایان دادن به ریاست جمهوری قدرتمند اردوغان و بازگشت به نظام پارلمانی کار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، مخالفان دولت ترکیه در حال تشکیل یک جبهه متحد و سازمان‌دهی شده برای جایگزینی رییس جمهور فعلی بوده و حتی درصدد فشار برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سال آینده میلادی هستد تا حاکمیت ۱۹ ساله اردوغان را به چالش بکشند.

به نظر می‌رسد رهبران شش حزب مخالف دولت ترکیه، همزمان با مذاکره بر سر یک اتحاد گسترده میان خود، در مورد تبدیل انتخابات بعدی به نوعی همه پرسی در مورد سیستم ریاست جمهوری هم توافق کرده‌اند، سیستمی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، چهار سال پیش معرفی کرده و آن را یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای خود می‌داند.

مخالفان اردوغان می‌گویند که سیستم ریاست جمهوری، به او اجازه داده تا با تشکیل دولتی تقریبا استبدادی، به رشد فساد کمک کرده و به خودکامگی در حکومت، تعیین سیاست‌های اقتصادی، کنترل دادگاه‌ها و زندانی کردن هزاران مخالف سیاسی منجر شود.

مخالفان اردوغان، با قرار دادن بازگشت به نظام پارلمانی در دستور کار خود، امیدوار هستند تا بحث را به مسئله اساسی وخامت سلامت دموکراسی در ترکیه بکشانند.

تشکیل ائتلاف گسترده مخالفان، استراتژی‌ای است که در کشورهای زیادی که در آن حاکمان خودکامه، از پوتین در روسیه تا ویکتور اوربن در مجارستان، با استفاده از شکاف‌های میان احزاب مخالف خود، قدرت خود را افزایش داده‌اند، در حال اجرا است.

اخیراً، این رویکرد در انتخابات جمهوری چک نتیجه خوبی داشت، جایی که ائتلاف گسترده‌ای از احزاب راست میانه برای شکست نخست وزیر آندره بابیش گرد هم آمدند.



وطندوست October 24, 2021 07:52 PM

درسته كه اردوان رئيس جمهور تركيه خيلي داره گونده گويي و ديكتاتوري ميكنه اما غربها دارن يه دسيسه ديگه در تركيه طرح ريزي ميكنند كه كشور تركيه را مثل ايران و افغانستان كنند اين غربيهاي لعنتي دنبال منافع خود هستن و نميتوانند كشوري كه پيشرفت كنه را در منتطقه ببينن داغونش ميكنند مثل ايران در ٤٣ سال پيش

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: